بررسی بازار مسکن در تابستان 1403

مثبت نیوز – همزمان با پیشروی قیمت مسکن در ایام جابجایی خریداران و مستاجران، ظرف دوماه ابتدایی تابستان امسال پنج درصد از حجم معاملات بازار تهران آب رفت.

 

قیمت مسکن در تهران برای دو ماه متوالی تقریبا متری دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرد و رکورد جدیدی از خود به جا گذاشت.

متوسط قیمت مسکن در تهران طبق گزارش جدید تحولات بازار پایتخت، برای اولین‌بار از متری ۸۸ میلیون رد شد.

درحدفاصل خرداد تا مرداد، حدود ۱۱ درصد به قیمت آپارتمان در منطقه یک یعنی گرانقیمت‌ترین ناحیه تهران اضافه شده است.

روند مراجعه به خرید آپارتمان قدیمی‌ساز کماکان ادامه دارد و آمار‌های رسمی از عبور متوسط قیمت مسکن از مرز متری ۱۰۰ میلیون در پنج منطقه مختلف خبر می‌دهد.

جدید‌ترین داده‌ها از فعل‌وانفعالات بازار پایتخت از رقمی معادل ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر متر خبر می‌دهد. اما بدنیست بدانید خرداد امسال با رقمی معادل ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان در تهران سروکار داشتیم.

آپارتمان‌های ۵۰ تا ۶۰ متر که معمولا یک اتاق خواب دارند، بیشترین سهم را در معاملات بازار مسکن تهران از حیث متراژ دراختیار گرفتند. رتبه دوم به واحد‌هایی با متراژ ۶۰ تا ۷۰ و رتبه سوم به واحد‌هایی با متراژ ۴۰ تا ۵۰ متر تعلق گرفته است.

خرداد امسال سه هزار و ۸۷۲ واحد مسکونی در تهران خریدوفروش شده است.

خریدوفروش آپارتمان مسکونی در تهران، مرداد امسال به سه هزار و ۶۶۵ واحد می‌رسد.

با این اوصاف مرداد امسال به‌شکل روزانه و متوسط فقط ۱۱۸ واحد مسکونی معامله شده است.

منطقه پنج تهران به‌تن‌هایی جور ۱۴ درصد معاملات پایتخت را کشیده، اما خوب است درجریان باشید که در مناطقی مثل ۲۰ و ۱۹ به‌ترتیب ۳۳ و ۳۵ واحد مسکونی معامله شدند؛ تقریبا روزی یک خانه!

از طرفی تعداد معاملات مسکونی در هشت منطقه تهران، مرداد امسال دو رقمی بوده است.

در نگاه اول شاید تبدیل سهم واحد‌های قدیمی‌ساز از ۲۴.۱ درصد به ۲۴.۷ درصد ناچیز باشد، اما وقتی به ماه‌ها و سال‌های قبل می‌کنیم، متوجه تداوم رشد سهم این نوع واحد‌ها می‌شویم.

آپارتمان قدیمی‌ساز یعنی واحد‌هایی با عمر بنای بالای ۲۰ سال، مرداد سال گذشته حدود ۲۰ درصد از کل معاملات مسکونی پایتخت را شامل می‌شدند و این عدد مرداد پنج سال قبل به ۱۲ درصد نمی‌رسید.

افزایش مراجعه به خرید واحد قدیمی‌ساز دقیقا با کاهش حجم خانه‌هایی با عمر بنای زیر پنج سال مصادف شده است. طوریکه مرداد پنج سال قبل حدود ۴۲ درصد خانه‌ها خریدوفروش شده کمتر از پنج سال از زمان ساختشان می‌گذشته و حالا این عدد در خرداد امسال به ۲۷.۶ درصد و مرداد امسال به ۲۷.۲ درصد تبدیل شده است.

گران‌ترین منطقه بازار مسکن تهران منطقه یک است. جایی که محله‌هایی مثل نیاوران، فرمانیه، زعفرانیه، محمودیه و محله‌های ارزان‌تری مثل مینی‌سینی، اراج و ازگل و … واقع شده و رقمی معادل متری ۱۷۹ میلیون و ۱۰ هزار تومان دارد.

قیمت مسکن در منطقه یک تهران ظرف فقط دوماه، کمی بیش از ۱۱ درصد ارتقا پیدا کرده است و این یعنی رشد تقریبا ۱۸ میلیون تومانی قیمت مسکن در منطقه یک تهران.

افزایش قیمت مسکن درحدفاصل خرداد تا مرداد امسال در سه منطقه یک، دو و ۱۹ بیشتر از سایر مناطق تهران به‌چشم می‌آید و آنطرف باید به شدت کاهش قیمت مسکن در سه منطقه ۱۸، ۱۷ و سه اشاره کنیم.

قیمت مسکن در منطقه یک ظرف دو ماه حدود ۱۱ درصد ارتقا پیدا کرد و از این لحاظ منطقه دو با رشد قیمت ۱۰.۵ درصدی و منطقه ۱۹ با افزایش قیمت ۷.۱ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

متوسط قیمت مسکن در منطقه دو از متری ۱۲۴ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان به ۱۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. از طرفی خرداد امسال که متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۹ متری ۴۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بوده، مرداد امسال به متری ۴۷ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان تبدیل شده است. در طرف مقابل بیشترین افت قیمت مسکن طی دوماه ابتدایی تابستان، در منطقه ۱۸ با کاهش ۵.۵ درصدی گزارش شده است. در منطقه که ۱۶ که متوسط قیمت مسکن از متری ۵۰ میلیون و ۵۰۰ به ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برگشته، شاهد افت ۳.۵ درصدی هستیم و تبدیل متوسط قیمت مسکن در منطقه سه از متری ۱۴۸ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان به متری ۱۴۳ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان، کاهش ۳.۴ درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر سه منطقه‌ای که اسم بردیم، متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۱، ۹، ۱۰ و پنج نیز از خرداد تا مرداد روند نزولی داشته است.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.