مثبت نیوز – پلتفرمها در چند هفته گذشته تنها یکپنجم تولیداتشان را روانه پخش کردهاند و عمده تولیدات پخش شده در 3 ماه پاییز همانهایی است که پخششان از حوالی تابستان آغاز شده است.
مهمترین سریالهای نمایش خانگی در آبانماه، به ترتیب، ازیادرفته، شغال، محکوم و بامداد خمار هستند. سریالهایی که نتوانستند از 35 درصد مخاطب جامعه آماری این مرکز فراتر بروند.
برنامههای نمایش خانگیای مثل نیمهشب، شفرونی، کارناوال و رباط صلیبی که از پربازدیدهای نمایش خانگی هستند، نتوانستند به آمار فراتر از 21 درصد مخاطب برسند.
بااینهمه قیاس آمار امسال نمایش خانگی با سال گذشته در همین بازه زمانی چند عدد قابلتوجه را به نظر میرساند. اعدادی که نشان میدهد در همین دوران کسادی نمایش خانگی هم، سریال و برنامههای پلتفرمها درصد رشد قابلتوجهی به نسبت سال گذشته داشتهاند.
نمایش خانگی از سال گذشته تاکنون حدود 8 درصد رشد داشته است. آمار سریالها حدود 15.9 درصد افزایش را تجربه کرده و تولیدات رئالیتیشو 0.6%. این دو عدد نشان میدهد نمایش خانگی، هر قدر روی تولیدات سریال تمرکز کرده، توجهاش بر تولیدات رئالیتیشو و برنامههای تصویری را کاهش داده است و مخاطب آنچنانی نمیتواند بگیرد.
با توجه به کیفیت آثار و واکنش مخاطبان به سریالهای تازه پخش شدهای نظیر وحشی2، مو به مو و هزار و یک شب در شبکههای اجتماعی میتوان گفت نمایش خانگی رشد محسوسی در میزان مخاطبانش خواهد داشت.
نمایش خانگی بنا بر آن بازخوردها خودش را بهروزرسانی کرده و تنوع را در دستور کار محصولات قرار داده است. هزار یک شب با محتوای فانتزی، بامداد خمار در فضای تاریخی، برتا با شکل و شمایل پلیسی و مو به مو، شغال، ازیادرفته و محکوم با احوالات ملودرامی از محصولات این روزهای نمایش خانگی هستند که به نسبت دیگر بسترهای پخش رسانهای آمار قابلتوجهی را در میزان افزایش مخاطب به ثبت رساندهاند.
سریالهای وحشی2، هزار و یک شب و بامداد خمار از نظر کیفیتهای بصری یک سروگردن از دیگر آثار نمایش خانگی جلوتر حرکت میکنند و با پخش هر قسمت موج قابلتوجهی را در بسترهای مجازی ایجاد میکنند. بخشی از این موج ناشی از استراتژی پارتیزانی خود پلتفرمهاست، اما بخش قابلتوجه دیگر این توجهات به دلیل جذب و تماشای مخاطب است.
در مدت مشابه سال گذشته چهار برنامه پربازدید شدند که از آنها میتوان به جوکر، شب آهنگی، شام ایرانی و گل یا پوچ اشاره کرد که همگی رئالیتیشو بودند و برنامههای گفتوگو محور عملاً دیده نمیشدند و میل به رئالیتیشوهای حساب پس دادهای همچون شام ایرانی و شب آهنگی قابلمشاهده است اما در سال جاری، نیمهشب، شفرونی، کارناوال و رباط صلیبی در بین پربازدیدها بودند که حضور تاکشوها و نایتشوها و البته برنامههای ترکیبی بیشتر به چشم میآید و به این لیست احتمالاً میتوان برنامه ابوطالب حسینی و رامبد جوان به علاوه صابر ابر و گل یا پوچ را هم اضافه کرد. برنامههایی که احتمالاً تنوع را در زمستان حفظ خواهند کرد. در حال حاضر سه پلتفرم اصلی پخش یعنی فیلیمو، فیلمنت و شیدا هر کدام دو رئالیتیشو را پخش میکنند و دو سریال را هم به چرخه تولید انداختهاند (البته برخی پلتفرمها تعداد برنامههایشان بیش از 2 تا است). این شرایط یعنی هر هفته مخاطب ایرانی با 6 سریال و حداقل 6 برنامه سرگرمی مواجه میشود و این یعنی 12 محتوا در طول یک هفته. به نظر میرسد در شرایطی که دیگر بسترهای رسانهای با تعداد محتواهایی کمتر از انگشتان یک دست، به دنبال مخاطب میگردند پلتفرمها کار را با تکثر و تنوع روزبهروز سخت و سختتر کرده و زمستان را داغ و داغتر میکنند.

