مثبت نیوز – جیمز کامرون کارگردان تایتانیک، آواتار و ترمیناتور دو هفته قبل میکروفن را گرفتند مقابل صورتش و در یکی از تندترین اظهارات کارنامه کاری خود گفت: «نگذارید نتفلیکس به اسکار بیاید.» هفت ماه قبل بود که ساکن اصلی دفترِ لوس گاتوسِ نتفلیکس، تد ساراندوس ۶۱ساله حرفی را زد که همه هالیوود بهعنوان کابوسی در ذهنشان نگه داشته بودند؛ اما جرئت نمیکردند آن را بر زبان بیاورند؛ کابوسی که باعث شد کامرون از آکادمی درخواست کند فیلمهای نتفلیکس را بیرون بیندازد. ساراندوس، مدیر اجرایی نتفلیکس، هفتماه قبل در اجلاسیه نیویورک گفت: «سینما رفتن ازمدافتاده.» مدیر ۶۱ساله نتفلیکس به همین جمله هم متوقف نشد و آخرین پتک را هم بر پیکر هالیوود کوبید: «این نتفلیکس است که هالیوود را نجات داده.» حرف ساراندوس به مذاق هیچکدام از آن ابرسرمایهگذاران هالیوودی خوش نیامد، البته صنعت و بازیهای سرمایهداری نشان داده با خوشآمدن کسی معیارها را خم نمیکند. نتفلیکس سهماه قبل از آنکه مدیر اجراییاش این حرفها را پشت تریبون بزند، بودجه تولیدات را از 16.2 میلیارد دلار، رساند به 18 میلیارد، یعنی با بودجه تولیدی نتفلیکس میشود حدود 120، زوتوپیا2 (با بودجه تولیدی 150 میلیوندلاری) ساخت.
اوضاع وقتی پیچیده میشود که بودجه تولیدی (Content Spend) نتفلیکس را با دیگر ابرشرکتهای آمریکایی مقایسه کنیم؛ دیزنی (شامل دیزنیپلاس، هولو، استودیوهای مارول، پیکسار و شبکهESPN) بودجهای حدوداً 35 میلیارددلاری دارد، کامکست (شامل NBCUniversal، پیکاک (Peacock) و اسکای) بودجه حدوداً 37 میلیارد دلار را تعیین کرده، برادران وارنر دیسکاوری (شامل HBO، سرویس مکس (Max)، CNN و استودیوهای وارنر) حدود 16.8 میلیارد بودجه را کنار گذاشته و پارامونت گلوبال (شامل پارامونتپلاس، CBS و نیکلودئون) 15.1 میلیارد دلار را سهم تولید کرده. با این اوصاف تک شرکتی مثل نتفلیکس بیش از ابرشرکتهایی برادران وارنر، پارامونت با دهها زیر مجموعه هزینه میکند. بااینهمه فهمیدن معنای جمله «ما هالیوود را نجات دادهایم.» با این عدد و رقمها حاصل نمیشود. باید اخبارِ کمی نزدیکتر را بررسی کنیم. منظورمان همین خبری است که کمتر از 24 ساعت قبل نتفلیکس اعلام کرد. حوالی ساعت 4 عصر به وقت تهران و حدود 7 صبح به وقت پایتخت ایالات متحده، نتفلیکس اعلام کرد بزرگترین خرید تاریخ صنعت سرگرمی در ایالات متحده را انجام داده. خریدی به ارزش 82.7 میلیارد دلار و چیزی حدود 22 میلیارد بیش از پیشنهاد سعودیها برای خرید این کمپانی. رسانههای آمریکایی میگویند نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وام گرفته و خودش را به قرض انداخته است.
برادران وارنر یکی از مهمترین بنگاههای سیاسی ایالات متحده را در خود دارد و تلویزیونهایی چون CNN تحت مالکیت این ابرشرکت قرار میگیرند.
دارل عیسی، نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا، نامهای به دادستان کل، پم باندی، ارسال کرد و هشدار داد ادغام نتفلیکس با HBO Max شرکتی با «بیش از ۳۰ درصد سهم بازار استریم» انحصار ایجاد میکند. انبیسینیوز میگوید حتی حالا که قرارداد بستهشده احتمالاً ترامپ و جمهوریخواهان میتوانند از طریق مراجع قضایی اقدام و سر ماجرای انحصار کار نتفلیکس و ساراندوس را سخت کنند.
از نیمه دوم 2026 قرار است تمام کمپانی برادران وارنر به نتفلیکس منتقل شود. این یعنی حدود 128 میلیون مشترک HBO میروند به حساب نتفلیکس و پلتفرمی که بر اساس آخرین آمارها به تنهایی 330 میلیون مشترک دارد با آن میزان مشترکان HBO چیزی حدود 460 اشتراک را از آن خود میکند. این یعنی اگر حداقل میزان اشتراک پلتفرمها را در نظر بگیریم، تنها نتفلیکس از اشتراک حدود یک میلیارد بیشتر از قبل درآمد خواهد داشت. البته این عدد حداقلی است و میتواند تا 11 میلیارد دلار هم افزایش پیدا کند (با توجه به اشتراکهای ویآیپی 24 دلاری) و این جدای از درآمدهای حاصل از تبلیغات، اسپانسرها و دیگر درآمدهای این پلتفرم است. بااینهمه اوضاع به همین راحتیها هم نیست، HBO بدهیهای سنگینی دارد که نتفلیکس باید آن را بپردازد و از طرفی حدود 59 میلیارد وام هم نتفلیکس از سه بانک آمریکایی گرفته که باید آن را بپردازد. بااینهمه نتفلیکس برای امسال حدود 14 درصد بزرگتر و حجیمتر شده و درآمد خود را به 44.5 میلیارد دلار رسانه است. چیزی نزدیک به 500 میلیون دلار بیشتر از سال قبل. این یعنی نتفلیکس اگر بتواند صرفاً عملکرد فعلی خود را در سال آینده هم تکرار کند، میتواند پس از دوسال بدهیها و مبلغ پرداختی برای خریدن HBO را پرداخت کند.
موفقیتهای انیمیشنهای تولیدشده توسط وارنر با کمک شرقیها مثل کره جنوبی، (مانند شکارچیان شیاطین کیپاپ) حضور نتفلیکس در شرق را تثبیت می کند و همکاریهایش با ترکها و ژاپنیها را هم افزایش می دهند. از طرفی ساراندوس احتمالاً تیغش را بردارد و به جنگ با سینما و فرهنگ ازمدافتاده سینما رفتن برود. فرهنگی که حالا تمام صنعت سرگرمی را در جهان تغییر خواهد داد. حالا ساراندوس در دفترش نشسته و در آخرین بیانیه خود صحبت از ساختن قرنِ آینده کرده است، قرنی که به گفته ساراندوس نتفلیکس قصه آن را میسازد: «مأموریت ما همیشه این بوده که دنیا را سرگرم کنیم. با ترکیب آرشیو شگفتانگیز برادران وارنر از کلاسیکهایی مثل Casablanca و Citizen Kane تا محبوبهای مدرن مانند هری پاتر و Friends با عناوین جریانساز نتفلیکس مانند Stranger Things و KPop Demon Hunters و Squid Game، میتوانیم این مأموریت را بهتر از همیشه انجام دهیم. با هم میتوانیم بیشتر از آنچه مردم دوست دارند به آنها ارائه کنیم و مسیر داستانگویی قرن آینده را شکل دهیم.»

