مثبت نیوز – شبکه پویا، چه آن زمانی که نامش «نهال» بود و چه حالا که دوباره نامش «پویا» شده تا چند ماه قبل آمارهای قابلتوجهتری ثبت کرده و به نظر میرسد پویا در روزهای اخیر دچار افت جدی مخاطب شده است. حالا اگر بخواهیم این اعداد و ارقام را با آمار مخاطبان برنامههای کودک و نوجوان تلویزیون در دهه هشتاد و نود مقایسه کنیم، وضعیت کنونی فهم شبکه پویا از نسل جدید مشخصتر میشود.
بر اساس آمارهای بهدستآمده از برنامههای تولیدی تلویزیون برای کودک و نوجوان، رکورد میزان مخاطب برنامههای تولیدی پویا از عدد ۲۰ هزار بازدید بیشتر نمیشود و حدود ۷۸ درصد از محتواهای انیمیشن و فیلم پخششده در پویا مربوط به تولیدات خارج از کشور است. بنابر آمار کنداکتور شبکه پویا، پخش ۱۲ انیمیشن فرانسوی، ۷ انیمیشن کانادایی، ۶ انیمیشن کرهای، ۹ انیمیشن ژاپنی و حدود ۵۲ انیمیشن و برنامه آمریکایی در این شبکه نشان میدهد که پویا، برخلاف سالهای گذشته که تأکید بر پخش برنامههای تماماً ایرانی داشت، حالا به دلایل مختلف عمده آنتن را به تولیدات خارجی داده است. البته از نکات قابلتوجه این تقسیمبندی و استفاده از انیمیشنهای خارجی، پخش تولیدات کشورهای ناشناخته و کمتر شناختهشده در حوزه انیمیشن است. بهعنوان مثال، در کنداکتور شبکه پویا انیمیشنی پخش شده که از تولیدات کشور موریس است یا تولیدات مولداوی، ایرلند شمالی، آفریقای جنوبی، زیمبابوه و مکزیک هم در برنامههای پخششده پویا دیده میشود. همچنین تولیدات کشورهای نزدیکی چون ترکیه (با چهار انیمیشن) یا روسیه (با شش انیمیشن) هم از نکات قابلتوجه وضعیت جدول آثار کشورهای مختلف است. نکته قابلتوجه این جدول، برابری تعداد تولیدات ایرانی پخششده با آمریکایی در آثار پخششده است که نشان میدهد آمریکاییها همچنان سهم قابلتوجهی در تولیدات پخششده دارند.
شبکه پویا برنامههایی را با عنوان ببعی بالا آورده که عروسک انیمیشن تولیدشده در سازمان اوج را روی تصویر میبرد. البته در همین برنامهها، بهدلیل کیفیت پایین عروسکها، مخاطبان کاهش داشتهاند و بهعنوان مثال برنامه ببعی و دوستان که در قسمت اولش حدود ۱۳ هزار بازدید داشت، بهمرور زمان آمارش سهرقمی شده است. اعداد و ارقامی که نشان میدهد مخاطب کودک بهسادگی از کیفیت تولیدات عبور نمیکند.
شبکهای که بازدیدهایش به بالای ۲۰ هزار میرسید، حالا میانگین کمتر از چهار هزار مخاطب را ثبت میکند، آن هم در برنامههای پرمخاطبش. تولید چندساله برنامههایی مانند منم بچه مسلمان، سر سفره خدا، جزیره دانش، مهد پویا و ململ نشان میدهد پویا روی برندها تأکید دارد.
برنامه سر سفره خدا که در سال گذشته آمار پنجهزار بازدید در تلوبیون ثبت کرده بود، حالا در بهترین شرایط ۳۹۰۰ بازدید را ثبت میکند. این عدد در دیگر برنامهها هم تکرار شده و بهعنوان مثال برندی مثل ململ که از تولیدات شبکه دو بود و مخاطبی میلیونی داشت، حالا به آمار ۲۴۰۰ بازدید در بهترین حالت خود رسیده است. نکته قابلتوجه این است که همین برنامه در سال ۱۴۰۰ عدد ۱۷ هزار بازدید را ثبت کرده بود.
یکی از نمونههای عرضه محتوای گلدرشت مذهبی در شبکه پویا برنامهای همچون منم بچه مسلمان است که آمار مخاطبانش در شش ماه اخیر به ۳۴۰۰ بازدید هم نمیرسد و آمار برخی قسمتها روی عدد ۲۰۰ تا ۴۰۰ بازدید ایستاده است.