مثبت نیوز – پاییز و زمستان امسال یک بازی تدارکاتی خوب برای پلتفرمها و رسانه ملی خواهد بود.
فیلم نت: 11 اثر نمایشی، 13 اثر غیرنمایشی
همکاری با هومن سیدی در سریال وحشی یا حسن فتحی در پروژه تاریخی مست عشق نشان میدهد این پلتفرم همچنان روی برندینگ با چهرههای شناختهشده حساب باز کرده. در همین مسیر، حضور جمشید و نوید محمودی با درام جنایی دهه ۵۰ به نام یل و همایون اسعدیان با سریال معمایی جزیره پنجم، نشانهای از این است که فیلمنت میخواهد در فضای درام تاریخی و اجتماعی هم جای پای محکمی داشته باشد. در عین حال، تمرکز پررنگ روی ژانر پلیسی و جنایی با آثاری مثل برتا، کوری، بیست و یک و اعتراف میکنم نشان میدهد این پلتفرم به سراغ همان سلیقهای رفته که این روزها بخش مهمی از مخاطب ایرانی به آن گرایش دارد؛ یعنی قصههای پرتعلیق و معمایی.
از سوی دیگر، فیلمنت به ردههای سنی مختلف هم توجه نشان داده و برای کودکان نیز محتوایی تدارک دیده است. انیمیشن بچه زرنگ و مجموعه عروسکی فلفل نبین چه ریزه از نمونههایی هستند که میتواند پای کودکان را هم به این پلتفرم باز کند. با این حال، تنها اثر کمدی در میان تولیدات فیلمنت، سریال هشتاد به علاوه چهار است؛ موضوعی که در مقایسه با سیطره کمدی در سینمای ایران طی سالهای اخیر، کمی غیرمنتظره به نظر میرسد. نسبت آثار کمدی به دیگر ژانرها در این پلتفرم دقیقاً برعکس آن چیزی است که در سینما شاهدش هستیم.
در بخش رئالیتیشو و برنامههای ترکیبی هم سیاست فیلمنت روشن است: تکیه بر چهرههای پرطرفدار ادامه دارد. رامبد جوان که در حال حاضر با پروژه کارناوال در این پلتفرم حضور دارد، قصد دارد با دو پروژه دیگر به نامهای استندآپشو و نقطه جوش که اجرا و کارگردانی آنها را برعهده دارد، و همچنین با تهیهکنندگی برنامه استندآپ کمدی که توسط ابوطالب حسینی اجرا میشود، حضورش را پررنگتر کند. مهران مدیری که پیشتر تنها با سریال قهوه پدری در این پلتفرم دیده شده بود و برنامهسازیهایش در پلتفرم رقیب فیلیمو بود، حالا با سه برنامه به نامهای شاهکار، گفتمان و شاهگل به میدان آمده. امین حیایی که به عنوان بازیگر شناخته شده است، حالا به سراغ تجربهای جدید رفته و اجرا کردن را انتخاب کرده. مسابقه مگاپولی که یک بازی خرید و فروش است اولین برنامهای است که اجرای آن را به عهده گرفته. حامد آهنگی که چند سالی است در حال ساخت شبآهنگی است، قرار است فصل چهارم این برنامه را بسازد تا این پلتفرم در بخش سرگرمیهای نسبتاً راحت، از رقبا عقب نماند. حتی در تاکشوهایی مثل پرسونا با اجرای امیرعلی دانایی یا برنامه ترکیبی انجمن اشباح با کارگردانی محمدرضا علیمردانی، باز هم همین الگوی «ستارهشو» دیده میشود.
فیلیمو: ۷ اثر نمایشی، ۴ اثر غیرنمایشی
در بخش نمایشی، فیلیمو سراغ پروژههای پرخرج و پرستاره رفته است. سریال هزار و یکشب به کارگردانی مصطفی کیایی، محصول مشترک با ترکیه و با حضور چهرههایی چون هدیه تهرانی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، محسن کیایی و سحر دولتشاهی شاخصترین نمونه است؛ پروژهای که به نظر میرسد بیش از هر چیز برای دیدهشدن در سطح بینالمللی طراحی شده است. در کنار آن، جادوی سفید با کارگردانی آیدا پناهنده و حضور پارسا پیروزفر، علی شادمان و پردیس پورعابدینی، نمونه دیگری است که روی ترکیب بازیگران شناختهشده و قصهای متفاوت حساب کرده است.
از سوی دیگر، حضور نامهایی چون حامد عنقا در پروژه ۵۳، سعید سلطانی در سریال حضرت اجل و پیمان معادی در خاویار نشان میدهد فیلیمو روی تنوع در کارگردانی و تهیهکنندگی هم سرمایهگذاری کرده است. آثار دیگری مثل جناب ابر به کارگردانی امین حسینپور، درمانده با تهیهکنندگی محمد شایسته و قصههای تارا ساخته مصطفی کیایی نیز طیفی متنوع از ژانر و لحن را در بر میگیرند. درمجموع، این بخش تصویری از پلتفرمی به دست میدهد که میخواهد با اتکا به ستارهها و نامهای معتبر، هم مخاطب داخلی را حفظ کند و هم نیمنگاهی به بازارهای بیرونی داشته باشد.
در بخش غیرنمایشی، فیلیمو مسیر متفاوتی را دنبال میکند. برنامه کندو با تهیهکنندگی امیرحسین بزرگزادگان، شفرونی به تهیهکنندگی حسین ربانی و اجرای نیما شعباننژاد در ژانر رئالیتیشوی آشپزی، گیمشوی صحنه به تهیهکنندگی حامد جوادزاده و فصل تازه گل یا پوچ به تهیهکنندگی علی اسدزاده نشان میدهند این پلتفرم سرگرمیها را هم جدی گرفته است.
نماوا: ۳ اثر نمایشی، شاید ۱ اثر غیرنمایشی
. ادامه پروژههایی مثل فصل دوم سووشون، فصل ششم نیمهشب و فصل دوم ازازیل نشان میدهد نماوا همچنان به بازتولید همان برندهای پیشین خود دل بسته است؛ برندهایی که برخلاف هزینههای بالا و تبلیغات پر سروصدا نتوانستند جایگاهی جدی در میان مخاطبان پیدا کنند. تداوم آنها بیشتر شبیه به یک حرکت از سر ناچاری است تا یک انتخاب استراتژیک.
تنها روزنه تازه در میان این فهرست، تلاش نماوا برای ورود به یک رئالیتیشوی جدید است. شنیدهها حاکی از آن است که این پلتفرم در حال انتخاب میان چند ایده است و یکی از محتملترین گزینهها، برنامهای برای کشف چهرههای هنری تازه خواهد بود. اگر چنین پروژهای ساخته شود، شاید فرصتی برای فاصله گرفتن از مسیر تکراری سالهای اخیر فراهم کند، هرچند بعید است بهتنهایی بتواند چرخش بزرگی در وضعیت نماوا ایجاد کند.
مهمترین سریالهای در حال ساخت تلویزیون حدود 27 عنوان است (به جز 2 اثر موسی(ع) و سلمان فارسی) که بخش مهمی از این آثار در مرحله پیشتولید قرار دارد و احتمالاً تا پایان 6 ماه آینده به پخش نمیرسد. سریالهایی همچون پایتخت8، شیرعلی مردان خان، کندو و کارآگاه علوی3 در مرحله پیشتولید و ماقبل آن قرار دارد و از تولیدات آینده تلویزیون محسوب میشوند. برخی از آثار همچون آژانس دوستی2 و همسران در مذاکرات برای ساخت قرار دارند و هنوز تصویب بودجه آنها قطعی نشده است. عمده آثار در دست ساخت تلویزیون مربوط به ملودرامهایی است که مبتنی بر بومهای خاص (مهگنج و دامون) یا دوره تاریخی خاص (روزهای روشن) ساخته شده.