کارت طلایی اُکتای براهنی

مثبت نیوز – سالی که گذشت هیچ فیلمی به اندازه «پیرپسر» دومین اثر بلند سینمایی اُکتای براهنی سروصدا نکرد.

 

تقریباً هیچ خبرگزاری، روزنامه، گعده سینمایی و مجله‌ای را پیدا نمی‌کنید که یکی از موضوعات اصلیشان به این اثر اختصاص پیدا نکرده باشد. پیرپسر در بخش ویژه چهل‌وسومین دوره جشنواره فجر به نمایش درآمد و مخالف و موافق را روبه‌روی هم قرار داد. اگر بخواهیم بیان کنیم که هیچ فیلمی به اندازه پیرپسر در چندسال اخیر وارد حیات اجتماعی ایرانیان نشده اغراق نکرده و سخنی به گزاف نگفته‌ایم. فیلم بدون کش‌وقوس خاصی از خردادماه وارد چرخه اکران شد و با توجه به سوژه ملتهبش به پرفروش‌ترین ملودرام اجتماعی (اگر این تقسیم‌بندی ژانری در مورد اثر را بپذیریم) سینمای ایران بدل گردید. پیرپسر پیش از نمایش عمومی در ایران و همین‌طور اکران در بخش ویژه جشنواره حضور نسبتاً موفقی را هم در فستیوال‌های غربی نظیر روتردام و ترانسیلوانیا تجربه کرد تا حضور احتمالی‌اش در نودوهشتمین دوره جوایز اسکار بی‌دلیل نباشد. پیرپسر یکی از مهم‌ترین و مبنایی‌ترین شروط آکادمی برای حضور در این مراسم را نیز داراست، چون در حدفاصل دهم مهر 1403 تا هشتم مهرماه 1404 رنگ پرده و نمایش را در کشور مبدا، یعنی ایران به خود دیده است. دست بالای مدافعان فیلم اکتای براهنی در رسانه‌های سینمایی داخلی و ایضاً سایت‌ها، تلویزیون‌ها و خبرگزاری‌های فارسی‌زبان بیرون از ایران هم به‌گونه‌ای است که هر انتخابی جز این اثر را عملی خلاف قاعده و قانون درنظر می‌گیرد و حسابی کمیته انتخاب را به دردسر می‌اندازد. از طرف دیگر، اعضای کمیته نیز با توجه به سابقه خانه سینما و علاقه اعضای آن به حمایت از آثار به‌ظاهر مستقل شناخته می‌شوند و تأکیدشان بر معرفی پیرپسر است.

مقالات مرتبط

کارکرد سرگرمی از منظر اردوغان

مثبت نیوز – تحرکات و تولیدات شبکه TRT در 15 سال اخیر…

24 آبان 1404

سقوط محسن چاوشی با صعود بامداد خمار!

مثبت نیوز – انتشار تازه‌ترین قطعات سریال «بامداد خمار» با صدای محسن…

7 آبان 1404

علی سرتیپی بزرگترین پخش‌کننده‌های سینمای ایران

مثبت نیوز – از فروردین سال 1402 تاکنون حدود 165 فیلم اکران…

6 آبان 1404

دیدگاهتان را بنویسید