مثبت نیوز – ۶ میلیون نفر در ۱۱ روز برگزاری نمایشگاه کتاب به مصلی میآیند، ولی آمار فروش نمایشگاه رقمی را ثبت میکند که به نسبت جمعیت حضور پیدا کرده، چندان هم قابل توجه نیست؛ اما چرا؟
داستان یک محاسبه ساده نیاز دارد که آن را با یک مثال برایتان شرح میدهیم؛ فرض کنید که شما هم یکی از همین ۶ میلیون نفری هستید که به نمایشگاه آمدهاید و یک کتاب ۱۴۲ هزارتومانی میخرید. کتابی که خریدید، دوسوم میانگین قیمت کتاب در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ است (بر اساس آمارهای خانه کتاب). اگر در نظر بگیریم که تمام این شش میلیون نفر هم، نه به اندازه میانگین قیمت کتاب، بلکه به اندازه دوسوم آن کتاب بخرند، آمار فروش نمایشگاه به حدود ۸۵۲ میلیارد تومان میرسد (اگر بخواهیم این رقم را بر اساس میانگین قیمت کتاب در نظر بگیریم، میزان فروش نمایشگاه به حدود ۱۰۰۰ و ۲۹۰ میلیارد تومان میرسد). با این حال، بر اساس آخرین آمار نمایشگاه کتاب در روز آخر، تنها ۲۹۱ میلیارد تومان فروش حضوری تا حدود جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه ثبت میشود و مجموع فروش حضوری و مجازی تا همین بازه زمانی (مجازی تا ظهر روز بیستوهفتم) به حدود ۶۵۶ میلیارد و ۷۲۲ میلیون تومان میرسد. این یعنی تقریباً یکچهارم از حاضران در نمایشگاه کتاب (بر اساس میزان میانگین قیمت کتاب) هیچ کتابی در نمایشگاه نخریدند. اگر خریدهای روز آخر را هم محاسبه کنیم (به طوری فرضی و حداکثری)، باز هم نزدیک به نیمی از حاضران در نمایشگاه کتاب هیچ کتابی نخریدند.