مثبت نیوز – پرادا کمپانی ورساچه را با قیمت حدود 1.5 میلیارد یورو به مبلغ نقدی 1.38 میلیارد دلار خرید.
اقدامی که دو تا از معروف ترین برندهای مد لوکس ایتالیا را ترکیب کرد.
پس از ماهها گفتگوی بیوقفه بین پرادا و کاپری مستقر در میلان، که صاحب برندهایی از جمله مایکل کورس و جیمی چو است، این دو شرکت توافق کردند.
کاپری برند لوکس ایتالیایی را که توسط جانی ورساچه فقید تأسیس شده بود، از خانواده همنام آن به قیمت حدود 1.85 میلیارد یورو از جمله بدهی در سال 2018 خریداری کرد.
ساختمان مرکزری کاپری در نیویورک مدتی ادغام با رقیب Tapestry را که مالک کوچ و سایر برندهای لوکس مقرون به صرفه است توسط یک قاضی آمریکایی در ماه اکتبر این قرارداد 8.5 میلیارد دلاری لغو کرد،.
این قرارداد، ورساچه را که بهخاطر سیلوئتهای اروتیک و نقشهای پررنگ گرکو و مدوسا شناخته میشود، تحت پوشش زیباییشناسی «شیک زشت» پرادا و میو میو مبتنی بر جوانان قرار میدهد که رشد خیرهکنندهاش در سالهای اخیر به مراتب از بازار پیشی گرفته است.
مدیران پرادا گفتند هیچ برنامهای برای تغییر مدیرعامل وجود ندارد و میوچیا پرادا در بخش خلاقانه ورساچه شرکت نخواهد کرد.
تجربه رشد Miu Miu نشان داده است که تغییرات کوچک می تواند تفاوت را ایجاد کند.
ورساچه 20 درصد از درآمد 5.2 میلیارد یورویی هلدینگ کاپری در سال 2024 را به خود اختصاص داد. ورساچه 13 درصد از درآمدهای حرفهای گروه پرادا را نمایندگی میکند، میو میو با 22 درصد و پرادا با 64 درصد درآمد. گروه پرادا، که شامل کفشهای چرچ نیز میشود، در سال گذشته 17 درصد افزایش درآمد را به 5.4 میلیارد یورو گزارش کرد.
این خرید که بزرگترین خرید در تاریخ 112 ساله پرادا است، ورساچه را به مالکیت ایتالیا برمی گرداند و می تواند این شرکت را در موقعیت بهتری برای رقابت با رقبای لوکس بزرگتری مانند LVMH و Kering SA قرار دهد.
برای پرادا، که زیباییشناسی ظریفتری نسبت به ورساچه ارائه میکند، این خرید تنوعی را به خط تولید خود میافزاید.
تصاحب ورساچه توسط پرادا در تضاد با روند چند دهه ای گروه های مد ایتالیایی است که توسط رقبای خارجی خریداری شده اند. شرکت فرانسوی LVMH که مالک لویی ویتون و کریستین دیور است، برندهای ایتالیایی از جمله Fendi و Loro Piana را نیز دارد. کرینگ مالک گوچی و سهامی در والنتینو است.
پس از اعلام این خبر، سهام کاپری در معاملات نیویورک تا 13 درصد سقوط کرد. این سهم در سال گذشته حدود 66 درصد کاهش یافته است.
این توسعه در بحبوحه روند جانشینی در خانواده پرادا و برتلی که 80 درصد سهام شرکت را در اختیار دارند، انجام می شود.
لورنزو برتلی، پسر ارشد این زوج میلیاردر، با کسب تجربه در عملیات روزانه با رهبری واحدهای بازاریابی و پایداری، سهام کلیدی را در اختیار گرفته است. نقش او در خرید ورساچه بسیار مهم بود.