مثبت نیوز – میانگین تفاوت قیمت ایران و دو کشور عرب همسایه حدود 60 درصد است.
نکته قابل توجه این است که اولا واردات قطعه و مونتاژ آن در داخل با تعرفه بسیار پایینتر از واردات خودرو و کالای مصرفی نهایی بوده و ثانیا با در نظر گرفتن ارزانتر بودن نیروی کار در کشور، قاعدتا قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی نباید از خودروهای وارداتی در کشورهای همسایه گرانتر باشد. موضوع فاصله شدید قیمتی بین خودروهای مونتاژی در ایران و همان خودروها در کشورهای همسایه آنجایی آشکار میشود که بدانیم براساس بررسیهای «فرهیختگان» از صورت مالی شرکت کرمان موتور، طی سال 1402 این خودروساز تعداد محدودی خودروی J4 را درحالی به قیمت کارخانه بهطور میانگین به قیمت 634 میلیون تومان به فروش رسانده که همین مدل خودرو به قیمت حدود 433 میلیون تومان صادر شده است. اینکه چرا یک مدل خودرو در داخل 46 درصد بالاتر از قیمت صادراتی به فروش رسیده، جای سوال برای افکار عمومی دارد.
طبق دادههای گمرک، مجموع ارز دریافتی بخش قطعات خودرو CKD طی سال 1402 حدود 3.8 میلیارد دلار قطعات خودرو CKD بوده است.
خودروهای مونتاژی چینی، بعضا ۱۴ تا ۱۶ هزار دلار ارز (به نرخ مرکز مبادله) تخصیص داده میشود و بهراحتی قطعات آنها وارد، مونتاژ انجام و عرضه صورت میگیرد.