مثبت نیوز – افرادی که علیرغم گمنام بودنشان در بزرگترین و مهمترین سالنهای کنسرت تهران اجرا دارند و دلیلش هم فقط یک کلمه است؛ پول!
اولین بیلبورد مربوط به محسن قمی است که در آن نوشته شده: «آوازهخوان دوباره میخواند!» خوانندهای که با این متن میخواهد خبر بازگشتش را بعد از سالها بدهد. او یکی از خوانندگان پیش از انقلاب است و در سالهای اخیر هم یک قطعه را با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد در اختیار مخاطبان قرار داده است. قمی که در حال حاضر مالکیت یکی از بزرگترین مجموعههای گردشگری شمال ایران را به عهده دارد، گویا در بحث تبلیغات دریغ نکرده و بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتیاش در اتوبانهای تهران قابلمشاهده بود، سرانجام کنسرتش ۱۸ مهرماه برگزار و ویدئوهایی از در فضای مجازی منتشر شد و این سؤال را پیش میآورد که وزارت ارشاد بر چه مبنایی به این شخص مجوز برگزاری کنسرت آن هم در سالن بزرگ هتل اسپیناس پالاس داده است. تبلیغات دیگر مربوط به محمدرضا منصوری است. خواننده ناشناسی که گویا یک شرکت بزرگ اسپانسریاش را قبول کرده است. با چند سرچ ساده در اینترنت جواب سؤالمان را گرفتیم؛ محمدرضا منصوری، مدیرعامل شرکت صنایع فلزی آرگـون نورد ایرانیـان. مدیرعاملی که تصمیم گرفته خواننده شود و پول کافی برای این کار را هم دارد. البته این فرد از فضای خواندن دور نبوده و در سالیان اخیر حدود ۱۰ قطعه را خوانندگی و برای مخاطبان منتشر کرده و تجربه خواندن برای تیتراژ سریال تلویزیونی را هم دارد. این اولینباری است که منصوری کنسرت برگزار میکند و درباره کیفیت اجرایش فعلاً نمیتوان صحبت کرد، اما تبلیغات گسترده او در سطح شهر و سرعت فروش بلیت کنسرتش با وجود شناخته نبودنش موضوع قابلبحثی است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث شد توجه به این دو خواننده ناشناس جلب شود، تبلیغات گسترده در شهر تهران است. طبیعتاً برای برگزاری یک کنسرت، تبلیغات جزء اولین اقدامات برگزارکنندگان است اما برای کسانی که مخاطب شناختی از آنها ندارد، این تبلیغات باید بیشتر باشد؛ برای همین تا رسیدن به زمان کنسرت این دو خواننده! تبلیغات گستردهای از آنها در تهران وجود داشت. تصاویر بزرگ از افرادی که نه چهره آنها آشناست و نه اسمشان. این دو نفر تهیهکنندگی برگزاری کنسرتشان را برعهده داشتند و برای همین مانعی برای خرج پول نداشتند. حالا ببینیم چقدر برای این تبلیغات خرج کردند؟ براساس آمارهای موجود از قیمت تبلیغات شهری در سال ۱۴۰۲، هزینه نصب یک بیلبورد بسته بهاندازه آن، از ۵۰۰ میلیون تا سه میلیارد تومان، هزینه نصب استرابورد ۶۵ میلیون تومان، عرشه پل از ۵۰۰ میلیون تا دومیلیارد تومان و استیشن بورد از ۶۹ تا ۸۹ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. این آمار در سال ۱۴۰۳ افزایش داشته و کمترین تبلیغ که مربوط به استرابورد است به ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان تغییر پیدا کرده است.
طبیعی است این افراد به دلیل ناشناس بودنشان نیاز به تبلیغات گستردهتری از لحاظ زمانی و مکانی داشتند. براساس تبلیغات قابلرؤیت در سطح شهر و با یک حساب سرانگشتی ساده میتوان برآورد کرد این افراد کم کم بیش از 10 میلیارد تومان برای تبلیغات شهری خرج کردند و باید دید آیا خواننده شدن ارزش این همه ریختوپاش را دارد یا نه؟ یا اینکه منتظر چه بازدهیای بودند و هستند که دست به چنین هزینه سنگینی زدهاند؟ البته رقم مطرحشده (10 میلیارد تومان) فقط مربوط به تبلیغات شهری آنهاست. از چند روز مانده به برگزاری کنسرتها، پیجهای اینستاگرامی، کانالهای تلگرامی و حتی برخی رسانهها، با متنهایی یکسان برای این دو خواننده تبلیغ کردند که احتمالاً این هم هزینه جداگانهای داشته است.
ازآنجاکه این دو فرد اولین کنسرتشان را برگزار میکنند، این گمانهزنی وجود داشت که برای جذب مخاطب قیمت بلیت از سایر کنسرتها پایینتر باشد. زمانی که به سایت فروش رفتیم به دلیل پر شدن ظرفیت، قیمتها قابلمشاهده نبود. اما با پیگیریهایی که داشتیم درباره کنسرت محمدرضا منصوری به یک قیمت رسیدیم. برای این کنسرت یک صندلی در ردیف ۱۷ با قیمت ۶۵۰ هزار تومان به فروش میرسد. سالن برج میلاد ۲۵ ردیف دارد که ردیفی که نام برده شد، انتهای این سالن محسوب میشود و فاصله زیادی از استیج دارد. موضوع اینجاست که ۶۵۰ هزار تومان درحالی برای این خواننده در نظر گرفته شده که صندلیهای مشابه در کنسرت خوانندههای شناختهشده حدود ۷۰۰ تا ۸۵۰ قیمتگذاری شده، یعنی مخاطب با تفاوت ۵۰ هزارتومانی قرار است به کنسرت یک خواننده ناشناس برود. درباره قیمت کنسرت محسن قمی به دلیل بسته شدن سایت آماری وجود ندارد اما قیمت بلیتها بسته به ردیف از ۷۵۰ هزار تومان تا یکمیلیون و ۲۰۰ هزار تومان متغیر است و به نظر میرسد قیمت بلیت کنسرت این خواننده هم مثل منصوری با اختلاف کم نسبت به خوانندههای سرشناس تعیین شده است.
زمانی که به سایتهای فروش بلیتی که این دو خواننده! معرفی کردند، سر بزنید، حتماً سرعت فروش بلیتها متعجبتان میکند. برای هر دوی آنها دو سانس در نظر گرفته شده بود و جالب اینکه با وجود ناشناس بودنشان ظرفیت هر دو سانس بهسرعت تمامشده و گفته میشود محمدرضا منصوری قرار است زمان کنسرتش را تمدید کند. این موضوع زمانی تعجبآورتر میشود که تعداد ظرفیت سالنها را بدانید. منصوری در سالن برج میلاد اجرا دارد و ظرفیت این سالن ۱۶۰۰ نفر است، یعنی برای دو سانس 3200 نفر میتوانند به این کنسرت بروند. محسن قمی هم در سالن هتل اسپیناس پالاس اجرا داشته که ۲۵۰۰ نفر و به عبارتی برای دو سانس پنجهزار نفر ظرفیت دارد.