هشدار آب پنهان یا مجازی را جدی بگیرند

مثبت نیوز – وقتی یک کشور می گوید با خطر خشکسالی روبه‌روست، یعنی با یک بحران مواجه است یعنی نه تنها کمبود آب شرب تهدید کننده خواهد بود بلکه با خطر دیگری هم دست به گریبان است و آن ناتوانی در تولید محصولات مکانیکی، الکترونیکی، ساختمانی، کشاورزی، پوشاک و هر آنچه انسان به آن ها نیازمند است.

 

آب پنهان در چرخه تولید استفاده می شود و اثر خود را می گذارد اما در محصول نهایی اثری از آن نیست. درست به همین علت به آن آب مجازی نیز گفته می شود.

برای تولید یک کیلو مرغ، میزان آب پنهانی که مصرف می شود شامل مصرف آب برای خوراک مرغ، برای رشد دانه ای که مرغ می خورد، برای شست و شوی امحا و احشای مرغ، دستگاه های ذبح و… است و بر همین معیار، تهیه و ساخت یک خانه مسکن ۶۰۰۰۰۰۰ لیتر، یک فنجان قهوه (۱۲۵ میلی‌لیتر)۱۴۰ لیتر، یک عدد سیب (۱۰۰ گرمی)۷۰ لیتر، یک عدد سیب‌زمینی (۱۰۰ گرمی)۲۵ لیتر، یک پیراهن نخی در اندازه متوسط۴۱۰۰ لیتر، یک کاغذ A۴ در حدود ۱۰ لیتر، یک قالب پنیر (۵۰۰ گرمی)۲۵۰۰ لیتر، یک کیلو گوشت گاو ١۵٠٠٠ لیتر، یک لیتر شیر ۱۰۰۰ لیتر، یک کیلوگرم گندم معادل ۱۳۵۰ لیتر و یک کیلوگرم برنج حدود ۳۰۰۰ لیتر، آب پنهان صرف تولیدشان می شود تا به دست من و شمای مصرف کننده برسند.

مصرف آب پنهان ما انسان ها، ۹۱ درصد آبی است که هر روز مصرف می کنیم و بخش زیادی از آن مربوط به محصولات خوراکی، پوشاک و لوازم زندگی می شود.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.