استراتژی هند در برابر چین

مثبت نیوز – پس از بازدید مودی از مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر هند برای گفتگو با ولودیمیر زلنسکی راهی اوکراین شد.

 

علیرغم انتقا متحدان غربی، هند پس از تهاجم تمام‌عیار به اوکراین روابط خود را با روسیه حفظ کرد.

این سفر یک اقدام متعادل‌کننده برای هند است که به دهلی نو فرصتی می‌دهد تا این دو کشور را به مذاکرات صلح ترغیب کند و موقعیت خود در جهان را به عنوان رقیبی جدی برای چین در روابط بین‌الملل تثبیت کند.

از سوی دیگر، قوای نظامی هند به طور سنتی وابسته‌ به روسیه است و این کشور شریکی جدی و مهم نظامی برای کرملین به حساب می‌آید، به طوری که ۶۰ درصد از تجهیزات و تسلیحات نظامی خود را از روسیه تأمین می‌کند. اگر مودی بتواند به پلی میان روسیه و اوکراین بدل شود، نقش جدیدی در مناسبات جهانی برای خود دست و پا می‌کند که بسیار ارزشمند است.

علاوه بر روابط نظامی، روابط تجاری و دیپلماتیک بین روسیه و هند نیز در حال حاضر عمیق است. هند بیش از ۴۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می‌کند. همچنین مقادیر قابل‌توجهی زغال سنگ، کود، روغن نباتی و فلزات گرانبهای هند نیز از مبدا روسیه به این کشور وارد می‌شود. انزوای تجاری و اقتصادی روسیه به دلیل تحریم‌های غرب نیز سبب شده تا نفوذ و ارزش هند در روسیه افزایش پیدا کند.

اما دهلی نو نگران است که انزوای روز افزون روسیه، در نهایت به نزدیکی بیشتر این کشور به چین منجر شود. اتفاقی که زنگ خطری برای هند است. به همین دلیل، هند از برقراری صلح بین روسیه و اوکراین، سودی دوچندان می‌برد و می‌تواند بازیگری مهمی در حل و فصل این معضل جهانی باشد.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.