مثبت نیوز – هر 6 نامزدی که اکنون در میدان رقابت های انتخاباتی و خصوصا مناظره های تلویزیونی حاضرند به رغم تفاوت های اساسی که در گفتمان و راهبرد دارند در استفاده از یک تکنیک تبلیغاتی، تقریبا یکسان عمل می کنند: تکنیک تبارتراشی برای رقیب.
کارشناسان، این تکنیک را از جمله مغالطه های خطرناک و پرکاربرد می دانند و برای استفاده از آن هشدار می دهند اما سیاستمداران، با دست و دلبازی قراوان از آن استفاده می کنند تا به جای نقد و تحلیل گفتمان و راهبرد رقیب، او را به سادگی به یک تبار پیوند بزنند و با این میانبر، از زحمت بررسی و نقد دقیق خلاصی یابند.
تکنیک محبوب تبارتراشی، نوعی اقتصاد در تفکر و صرفه جویی در تشخیص است. به جای اینکه برای هر فرد، هویتی متمایز و مشخص قائل باشد و سعی کند این هویت را بسنجد و بشناسد و نقد کند، او را در قفسه ای که برچسب دارد می نشاند..
در مناظره ها کسی اهل «شنیدن» نبود و نامزدهای انتخابات به درجات گوناگون از این تکنیک، یا به تعبیر درست تر، از این مغالطه بهره بردند.