بارزانی ها از گذشته تا حال

مثبت نیوز – روابط خاندان بارزانی با ایران به دهه 20 شمسی برمی‌گردد اما بارزانی‌ها هیچ‌وقت نتوانستند مشابه روابطی که خاندان طالبانی با ایران داشت را با تهران برقرار کنند.

 

نچیروان در بین اعضای دیگر خانواده بارزانی روابط بهتری با تهران دارد. او که سال 1966یا همان 1345 خودمان به‌دنیا آمده، نوه ملامصطفی بارزانی است و با دختر مسعود بارزانی ازدواج کرده است و پسر برادر مسعود است. نچیروان وقتی 9 ساله بود، به‌دلیل بمباران مناطق کردنشین عراق، این کشور را ترک کرد و به همراه خانواده‌اش راهی تهران شد. او در دانشگاه تهران علوم سیاسی خواند.

نچیروان بارزانی از نوادگان ملامصطفی بارزانی مشهور است که از مهم‌ترین رهبران کردستان عراق به‌حساب می‌آمد. مصطفی بارزانی در سال 1942 همراه با خانواده‌اش به ایران مهاجرت کرد. اما این هجرت طولانی نشد و در اواخر دهه 40 میلادی به عراق بازگشت. در سال 1974میلادی ملا مصطفی جنگ تازه‌ای علیه دولت عراق راه انداخت که از حمایت محمدرضا پهلوی در ایران برخوردار بود.

مسعود بارزانی از شناخته شده‌ترین چهره‌های خانواده بارزانی است که روابطش با ایران همواره کج‌دار و مریز بوده است. او هرگز نتوانست برای ایران مشابه جلال طالبانی بوده یا محبوبیتی همسان با او به دست آورد. با این حال، مسعود معمولا تلاش کرده تا با تهران روابط خود را به سبک دوری و دوستی اداره کند. مسعود بارزانی در سال ۱۹۴۶ در شهر مهاباد ایران به دنیا آمد. او پس از مرگ ادریس، پدر نچیروان بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق شد. مسعود بارزانی روابط حسنه‌ای با محمدرضا پهلوی داشت. با وقوع انقلاب او تلاش کرد تا با دولت جدید در ایران روابط مشابهی را بسازد.

مسرور بارزانی این‌روزها نخست‌وزیر کردستان عراق است. او در مقایسه با نچیروان روابط سردی با ایران دارد و گاهی مواضعی ضد ایران اتخاذ می‌کند. با این‌حال مواضع کلی مسرور هم مانند دیگر اعضای خانواده‌اش احترام به تمامیت ارضی ایران و حفظ روابط با کشور همسایه است. روابط مسرور با غرب و به ویژه ایالات متحده، نزدیک‌تر از کشورهای همسایه خود است.

روابط ایران با خانواده بارزانی، در سال‌های اخیر یک بار به دلیل پافشاری مسعود بارزانی بر برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق تیره شد و بار دیگر از سال 1400 نسبت به قبل با بدبینی پیش رفت.

به دنبال حملات جمهوری اسلامی ایران به مناطقی از خاک اقلیم کردستان عراق در سال 1401 مسعود بارزانی موضع منفی گرفت.

در اواخر دی‌ماه 1402 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از انهدام مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی در بخش‌هایی از منطقه با موشک‌های بالستیک خبر داد. در این حمله یک تاجر کرد که به همکاری با موساد متهم بود کشته شد. چنین اتفاقی البته روابط تهران و بغداد را تکان نداد، با این حال، بر روابط ایران با اقلیم کردستان و به ویژه نخست‌وزیر آن مسرور بارزانی تاثیر منفی گذاشت.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.