نگاهی به خودروسازان چین در سال گذشته

مثبت نیوز – ظهور خودروسازی چین به دهه‌ی ۱۹۵۰ بازمی‌گردد؛ خودروسازهای کوچک چین اگرچه با کمک اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفتند، به‌لطف اصلاحات گسترده‌ای که دنگ شیائوپینگ، رهبر حزب کمونیست در اقتصاد و صنعت چین ایجاد کرد، خودروسازی این کشور از ۱۹۸۰ روند صعودی به خود گرفت و در ۱۹۹۰ به شکوفایی رسید. تولید سالانه‌ی خودرو در چین برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۲ از مرز یک میلیون دستگاه گذشت؛ اما ۲۱ سال بعد، در سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم که چینی‌ها به تنهایی ۵.۲۲ میلیون دستگاه خودرو صادر کردند.

 

سیاست جذاب چینی‌ها باعث تولد خودروسازان متعددی شد که بسیاری از آن‌ها صاحب‌سبک به نظر می‌رسند. خودروسازی FAW که زیرمجموعه‌های متعددی دارد از دل سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن در چین به یکی از چهار خودروساز برتر این کشور تبدیل شد و شرکت SAIC نیز با رشد زیرمجموعه‌های جنرال‌موتورز در چین به شهرتی باورنکردنی دست پیدا کرد. برند برلیانس نشأت‌گرفته از سرمایه‌گذاری گسترده بی‌ام‌و در چین بوده است.

در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳، چینی‌ها ۱٫۷۸ میلیون دستگاه خودروی سواری صادر کرده‌اند که افزایش ۸۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. در این مدت، شش خودروساز چینی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده‌اند که شامل سایک، چری، چانگان، گریت وال، جیلی و دانگ‌فنگ می‌شود. صادرات چری با افزایش چشمگیر ۱۷۰ درصدی به ۳۹۴ هزار دستگاه رسیده و گریت وال هم صادرات خود را با ۹۷٫۳ درصد افزایش به ۱۲۴ هزار دستگاه رسانده است.

خودروسازان چینی در سال ۲۰۲۲ در خاورمیانه، آفریقا و اورآسیا سهم بازار دورقمی به دست آوردند و سهم بازار آن‌ها در آمریکای لاتین هم ۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

بی‌وای‌دی برای ساخت کارخانه‌های بیشتری در خارج از چین از جمله یک کارخانه‌ی ۶۰۰ میلیون دلاری در برزیل و دیگری در مجارستان برنامه‌ریزی می‌کند.

ام‌جی و چری نیز علاقه‌مند هستند که کارخانه‌ای برای مونتاژ خودروهایشان در مکزیک تأسیس کنند. درعین‌حال، چری سعی دارد که با موفقیت زیرمجموعه‌های شناخته‌شده‌‌‌اش یعنی اومودا، جیکو، جتور و اکسید در اروپا، به تأسیس کارخانه‌ی تولید خودرو در قاره‌ی همیشه‌سبز نزدیک شود.

چری با اومودا ۵(که در ایران با نام فونیکس اف‌ایکس شناخته می‌شود) وارد بازار استرالیا شده و اخیرا در بازار بریتانیا هم عرضه شده است.

از هر ۵ خودرویی که چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ صادر کرده‌اند، ۳ خودرو الکتریکی بود که به‌خوبی پتانسیل‌ چینی‌ها در تولید خودروهای الکتریکی را نشان می‌دهد.

اولیور بلوم، مدیرعامل فولکس‌واگن، اخیرا در اظهاراتی تأمل‌برانگیز اعلام کرد که این خودروساز در حوزه‌ی خودروهای الکتریکی توان رقابت با خودروسازان چینی را ندارد و به نظر می‌رسد که بازار مدل‌های برقی به دلیل تعلل خودروسازان غربی به رقبای چینی واگذار شده است.

 

مقالات مرتبط

با جدیدترین سردمدار ثروت در جهان آشنا شوید؟

مثبت نیوز – مردی ۸۱ ساله به نام لری الیسون، بنیان‌گذار و…

24 شهریور 1404

عملکرد عالی آنتونیو آدان در بازیسازی

مثبت نیوز – آنتونیو آدان در ۴ بازی ابتدایی خود برای استقلال…

24 شهریور 1404

درآمد 560 میلیاردی پرسپولیس از اسپانسر

مثبت نیوز – رییس کنسرسیوم بانکی این باشگاه تصمیم گرفت اسپانسر باشگاه…

22 شهریور 1404

دیدگاهتان را بنویسید