رصد دقیق واگذاری دو تیم پایتخت

مثبت نیوز – ۸۵ درصد سهام پرسپولیس در قالب نزدیک به ۹میلیارد برگ سهم به شکل بلوکی یعنی یک جا به شش بانک واگذار شد.

 

قیمت هر سهم هم  ۳۵۸ تومان تعیین شده بود که این یعنی ۸۵ درصد سهام پرسپولیس در مجموع به ارزش سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به یک کنسرسیوم بانکی فروخته شد. این کنسرسیوم که اصلا با همین هدف تشکیل شده بود هر کدام مالک بخشی خواهند بود: بانک‌های شهر (۳۰ درصد)، ملت(۲۰ درصد)، تجارت (۲۰ درصد)، صادرات (۵ درصد)، رفاه (۵ درصد) و اقتصاد نوین (۵ درصد).

۸۵ درصد سهام استقلال هم روی هم رفته کمی ‌بیشتر از ۹ میلیارد سهم شد که قیمت هر سهم ۳۰۴تومان بود و مجموعا به شکل بلوکی به قیمت ۲ هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان فروخته شد به هلدینگ خلیج فارس.

گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۵ درصد و ۴ زیرمجموعه‌اش یعنی پتروشیمی‌پارس، پتروشیمی‌بوعلی، پتروشیمی‌شهید تندگویان و پتروشیمی‌بندر امام هرکدام ۲۰ درصد سهام استقلال را در اختیار دارند.

خریداران هر دو باشگاه ده درصد ارزش معامله را به فرابورس پرداخت کرده اند.

شرکت صنایع پتروشیمی‌خلیج فارس به ریاست عبدالعلی علی‌عسگری که او را بیشتر با ریاست سازمان صدا و سیما می‌شناسیم دومین هلدینگ پتروشیمی‌ ثروتمند خاورمیانه محسوب می‌شود و ارزش آن را بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این هلدینگ فقط در سال ۱۴۰۱ نزدیک به  ۱۲۸ هزار میلیارد تومان سود ثبت کرده است.

بانک ملت که ۲۰ درصد سهام پرسپولیس را خریده براساس صورت‌‌‌های مالی 9 ماهه ابتدای ۱۴۰۲ بیشترین میزان سود را به نسبت دیگر بانک‌‌‌ها ساخته. این بانک در این مدت موفق شده 27‌ هزار میلیارد تومان سود به دست بیاورد.

بانک شهر هم که مالک ۲۰ درصد دیگر پرسپولیس شده هم در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ توانسته ۱۲ هزار میلیارد تومان سود به دست بیاورد.

بانک تجارت هم به عنوان دارنده ۲۰ درصد دیگر از سهم پرسپولیس در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ توانسته ۵ و نیم هزارمیلیارد تومان سود بسازد.

بررسی تغییرات قیمت سهام خریداران استقلال و پرسپولیس پس از منعقد شدن قرارداد:

از ۶ بانک سهامدار پرسپولیس، بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات و اقتصاد نوینبه ترتیب با نمادهای وشهر، وبملت، وتجارت، وبصادر، ونوین معامله می‌شوند و بانک رفاه در بازار بورس تهران معامله نمی‌شود.

سهام بانک شهر با کاهش ۲.۷۴ درصدی، سهام بانک ملت با کاهش ۱.۳۹ درصدی، سهام بانک تجارت با کاهش ۱.۶۲ درصدی، سهام بانک صادرات با کاهش ۰.۴۶ درصدی و سهام بانک اقتصاد نوین با کاهش ۰.۰۹ درصدی مواجه شده است.

بانک شهر، به‌عنوان رهبر کنسرسیوم، با ۳۰ درصد سهام پرسپولیس افت ۲.۷۴ درصدی را در قیمت سهام خود تجربه کرده، درحالی که این کاهش قیمت برای بانک اقتصاد نوین که دارنده 5 درصد سهام پرسپولیس است، ۰.۰۹ درصد بوده است.

هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۳ زیر مجموعه‌اش یعنی پتروشیمی پارس، پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی شهید تندگویان به ترتیب با نمادهای فارس، پارس، بوعلی و شگویا معامله می‌شوند و پتروشیمی بندر امام در بازار بورس تهران معامله نمی‌شود.

سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس با افزایش ۰.۱۲ درصدی، سهام پتروشیمی پارس با افزایش ۰.۱۹ درصدی، سهام پتروشیمی بوعلی با افزایش ۰.۷۹ درصدی و سهام پتروشیمی شهید تندگویان با کاهش ۱.۶ درصدی مواجه شده است.

 

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.