اقتصاد به سبک مجارستان

مثبت نیوز – سفر شی‌ جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین با ۲۵‌امین سالگرد حمله به سفارت چین در خاک صربستان مصادف شده بود و به همین خاطر با استقبال جمعیتی قابل‌توجه در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری صربستان همراه شد. در نهایت او به بوداپست مجارستان رفت؛ جایی که ویکتور اوربان با فرش قرمز در انتظارش بود و با او قراردادهای مختلف تجاری و اقتصادی منعقد کرد.

 

مهم‌ترین اهداف سیاسی شی تلاش برای کاهش نفوذ ایالات‌متحده در اروپا و ایجاد الگویی سیاسی برای همراهی کشورهای جهان است.

شی‌ جین‌پینگ با ارتقای روابط خود با مجارستان در تلاش است تا وفاداری سیاسی و هم‌سویی ژئوپلیتیک را با سرمایه‌گذاری و تجارت پاداش دهد و این بده‌بستان را به یک قاعده تبدیل کند.

بر همین اساس وزیر امور خارجه مجارستان این هفته گفت که شرکت‌های چینی ۱۶میلیارد یورو در مجارستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در مجارستان تبدیل شده‌اند.

اهمیت رابطه با مجارستان برای پکن، صرفا پس از روابط با روسیه و پاکستان ارزیابی می‌شود. مسکو همچنان برای پکن از اهمیت حیاتی برخوردار است، چرا‌که این کشور همچنان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، یک قدرت هسته‌ای و رقیب ایالات متحده است. پاکستان نیز از این جهت مهم است که یک قدرت هسته‌ای، همسایه و رقیب هند به شمار می‌رود.

نام‌گذاری مجارستان به عنوان دوستی برای همه فصول این معنا را نیز در بر دارد که پکن در پروژه شخصی شی برای رهبری ساخت آنچه «جامعه جهانی آینده مشترک» می‌نامد، بوداپست را وارد می‌کند.

 

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.