اعلام موجودیت رانت اطلاعاتی توسط بورس

مثبت نیوز – پای دستگاه های دولتی درمیان است.

 

در روز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ بازار سهام چنان ریخت که خیلی‌ها آن را به سقوط تعبیر کردند. شاخص با ریزش ۱۲۵ هزار واحدی سنگین‌ترین ریزش تاریخ بورس تهران را تجربه کرد و تقریبا می‌شد گفت که تابلو یکپارچه قرمز بود. عجیب اینکه ۱۰۹ هزار واحد از این ۱۲۵ هزار واحد فقط در یک ساعت پایین آمد طوری که خیلی از فعالان بازار وحشت کردند و به این ترتیب صف فروش‌ها طولانی‌تر شد. همه این اتفاق‌ها در حالی افتاد که بورس در ماه‌های منتهی به ۱۷ اردیبهشت بالا و پایین متناسبی داشت و اگرچه حال بازار چندان خوب نبود اما کسی پیش‌بینی چنین ریزشی را نمی‌کرد.

در واقع ۶ تیرماه سال گذشته نامه‌ای از طرف محمد مخبر منتشر شد که مخاطبانش وزرای نفت، اقتصاد، صمت، نیرو و… بودند.

تهیات دولت درست در روز ۱۷ اردیبهشت تصمیم گرفته که نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها را از ۴ هزارتومان به ۷ هزار تومان افزایش بدهد یعنی هزینه گاز مصرفی صنایع پتروشیمی‌را نزدیک به دو برابر کند.

بلافاصله فعالان بازار و خود سازمان بورس شروع به شکایت کردند که چطور خبر به این مهمی‌از دولت درز کرده و چه کسانی از این درز و رانت اطلاعاتی سود برده‌اند؟

اگر شما در جریان خبر باشید نه تنها می‌توانی سهامی‌که احتمال کاهش قیمتش را می‌دهی بفروشی بلکه وقتی وحشت ایجاد شد و قیمت‌ها کاهش پیدا کرد می‌توانی سهام را دوباره خریده و بعد که بازار آرام شد همان را به قیمت بالاتر بفروشی.

نشست خبری در سازمان بورس اعلام شد: در مجموع با این بررسی‌ها به ۲۴۰۰ شخص حقیقی و حقوقی رسیدیم که بیشترین فروش را داشتند. بعد با اعمال فیلترهای دیگر لیست به ۵۰۰ شخص حقیقی و حقوقی رسید و ما الگوی معاملاتی آنها را بررسی کردیم مثلا مرور کردیم که کدام یک از چند ماه قبل معامله نداشته‌اند و فقط در همان مقطع وارد بازار شده و معاملات پررنگ انجام داده‌اند. در کنار آن الگوهای دیگری از رفتار معاملاتی آنها را بررسی کردیم و در نهایت به یک لیست ۴۰ نفره رسیدیم که کاملا مشکوک بودند.

در اقدامات تکمیلی، فیلتری با رقم یک میلیارد تومان بابت فروشندگان این دو روز یعنی ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت اعمال شد که دو هزار و ۴۸۸ نفر بیش از این عدد با مجموع ۸/۶ هزار میلیارد در این دو روز فروش داشتند. با تفکیک این اعداد و ارقام دیدیم که، ۲/۵همت مربوط به ۲۶۰ کد حقوقی و ۶ همت مربوط به ۲۲۲۸ کد حقیقی بوده. فیلتر دیگری هم اعمال شد اینکه چه کسانی در این دو روز فروش سنگین داشتند اما ظرف ده روز بعد خرید سنگین انجام داده‌اند. به این ترتیب دامنه جامعه آماری محدود شد و به ۵۰۰ سهامدار رسید.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.