اسراییل توسط چه صلاح هایی با وعده صادق ایران مقابله کرد؟

مثبت نیوز – در برابر سه نوع پرتاب نظامی ایران، اسرائیل یک سیستم دفاع هوایی سه لایه داشته است به همراه کمک، آمریکا، انگلیس و اردن.

 

لایه اولیه حفاظتی، سیستمی است به نام گنبد آهنین. حداقل ۱۰ عدد (واحد شمارش آن باتری است) سامانه گنبد آهنین در کل اسرائیل وجود دارد که هر کدام مجهز به یک یا چند راکت‌انداز ۲۰تایی از موشک‌های تامیر هستند.

اسرائیل این سیستم را برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ رونمایی کرد و در سال ۲۰۲۱ نیز آن را به روزرسانی کرد و مدعی است که تا ۹۰ درصد پرتابه‌های کوتاه برد از غزه در جریان جنگ‌های مختلف از سال ۲۰۱۴ تاکنون را رهگیری و سرنگون کرده است. این را باید البته گفت که همین ۱۰درصد نیز، شکستی برای اسرائیل در برابر گروه‌های کوچک نظامی غزه محسوب می‌شود که با امکاناتی بسیار ابتدایی اقدام به ساخت راکت و موشک می‌کنند.

گنبد آهنین مشکل بزرگ دیگری هم دارد و آن هم این است که موشک‌های آن به شدت گران‌قیمت است و این در حالی است که راکت‌هایی که مثلا مقاومت شلیک کرده، چندان قیمتی ندارند و به این ترتیب باید برای یک راکت بسیار ارزان، یک موشک بسیار گران را فدا کرد. ولی به هر حال اسرائیل این سیستم را در اختیار دارد و برای اهداف تا ۷۰ کیلومتر از آن استفاده می‌کند.

سامانه میان‌برد اسرائیل، فلاخن داود نام دارد(نام آن به روایت اشغالگران از سلاح داود در نبرد با جالوت گرفته شده است) که اسرائیل اهداف بین ۷۰ تا ۲۰۰کیلومتری را با آن دفع می‌کند. این سامانه در سال ۲۰۱۶ عملیاتی شده و موشک‌های بالستیک تاکتیکی، راکت‌های میان‌برد و دوربرد و موشک‌های کروز با آن رهگیری می‌شوند. اسرائیل این سامانه را جایگزین دو سامانه پدافندی آمریکایی هاوک و پاتریوت کرده است.

سامانه دوربرد اسرائیل، سامانه ختس یا پیکان یا آرو است که هدف آن رهگیری موشک‌های بالستیک در فضا یا خارج از جو زمین است. این سامانه از سال ۱۹۸۶ توسط اسرائیل طراحی شده و مجددا جایگزین نوعی از سامانه‌های پدافندی پاتریوت شده است. آمریکایی‌ها هم در طراحی و تولید این سامانه و هم در طراحی و تولید سامانه فلاخن داود با اسرائیل مشارکت داشتند. برد عملیاتی موشک‌های سامانه پیکان ۳ تا ۱۵۰ کیلومتر، سقف پروازشان ۱۰۰ کیلومتر و سرعتشان ۹ ماخ (۲۵۰۰ متر بر ثانیه) است. ادعا شده که این سیستم دفاع ضدهوایی امکان رهگیری موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای را هم دارد.

به‌جز این‌ها، اسرائیل از هواپیماهای اف ۳۵ نیز برای رهگیری و مقابله با پرتابه‌های نظامی ایران استفاده کرده است. اف ۳۵ در واقع پیشرفته‌ترین جنگنده جهان غرب است. یک جنگنده آمریکایی که مهم‌ترین ویژگی‌های متفاوت آن رادارگریزی و نیز نشست و برخاست عمودی(مانند هلیکوپتر) است. گفته شده که آمریکا برای تحقیق و توسعه و طراحی و ساخت این جنگنده نزدیک به هزار میلیارد دلار خرج کرده و این پرهزینه‌ترین پروژه نظامی تاریخ بوده است. در منطقه ما فقط اسرائیل این جنگنده را دارد و حتی ترکیه که عضو ناتو است و مدتی نیز شریک پروژه ساخت این جنگنده بوده، نتوانسته آمریکا را قانع کند که این جنگنده را در اختیارش بگذارد.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.