نگاهی به برندسازی کشورهای عربی

مثبت نیوز  –  کشورهای عربی، به‌ویژه قطر، امارات و عربستان، به‌دنبال ارتقای تصویر بین‌المللی خود هستند.

 

خطوط هواپیمایی امارات در سال ۲۰۰۱ میلادی با تبلیغات در باشگاه چلسی فعالیت خود را در فوتبال اروپا گسترش داد و در ادامه نام خود را به عنوان یکی از حامیان جام‌جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۰۳ و جام‌جهانی مردان در سال ۲۰۰۶ مطرح کرد.

اوج تبلیغات این شرکت هواپیمایی در باشگاه آرسنال بود که ابتدا نامش بر روی پیراهن توپچی‌های لندن درج شد و در ادامه نیز استادیوم خانگی این تیم با اسم جدید «امارات» از سال ۲۰۱۴ نام‌گذاری شد و این اتفاق، برند هواپیمایی امارات را به صورت ویژه‌ای در انگلستان مطرح کرد.

خطوط هواپیمایی امارات همچنین در باشگاه‌های فوتبال آ. ث. میلان، رئال مادرید، هامبورگر اس وی، تیم مک لارن مرسدس در مسابقات فرمول یک، کمیته داوران فوتبال انگلستان، تیم کریکت امپایر انگلستان، مسابقات سوارکاری ملبورن استرالیا و بسیاری دیگر از باشگاه‌ها و رویدادهای ورزشی تبلیغات گسترده‌ای را انجام داده است.

خطوط هواپیمایی اتحاد امارات (Etihad Airways) نیز مسیر موفقیت Fly Emirates را دنبال کرد و با تبلیغات گسترده در تیم فوتبال منچسترسیتی سبب مطرح شده هرچه بیشتر برند خود شد و این مسیر سیتیزن‌ها را در فوتبال انگلیس و اروپا به موفقیت‌های چشم‌گیری رساند.

در سال ۲۰۱۱، نام ورزشگاه منچسترسیتی نیز با توجه به اسپانسری خطوط هواپیمایی اتحاد به «استادیوم اتحاد» تغییر پیدا کرد.

خطوط هواپیمایی قطر (Qatar Airways) از سال ۲۰۱۳ همکاری خود را با تیم فوتبال بارسلونا آغاز کرد. چند سال پیش تقابل آبی‌اناری‌ها با تبليغات هواپیمایی قطر با دیگر غول فوتبال اسپانیا یعنی رئال مادرید با تبليغات هواپیمایی امارات یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های تبلیغاتی را در عرصه فوتبال جهان رقم زد.

سرمایه‌گذاری قطر‌‌ی‌ها برای تبلیغ برند خود در باشگاه بارسلونا نقش چشم‌گیری در افزایش شهرت برند هواپیمایی قطر داشت.

از سال ۲۰۱۸ نیز هواپیمایی قطر اسپانسر بایرن مونیخ، پرافتخارترین باشگاه فوتبال آلمان شد و این همکاری به قطری‌ها فرصت داد تا نام خود را در بوندس‌لیگای آلمان مطرح کند.

همچنین این شرکت هواپیمایی از سال ۲۰۲۰ به عنوان اسپانسر اصلی باشگاه ایتالیایی آ. اس. رم فعالیت خود را در این باشگاه ایتالیایی مطرح آغاز کرده است.

از سال ۲۰۲۲ هواپیمایی قطر با باشگاه فرانسوی پاری سن ژرمن، مشهورترین تیم فوتبال فرانسه قرارداد اسپانسری امضا کرد و لوگوی خود را به عنوان اسپانسر اصلی روی لباس این تیم قرار داد. البته حضور ناصر الخلیفی سرمایه‌دار مطرح قطری که هم‌اکنون مدیرعامل این باشگاه فرانسوی است در پیش‌برد اهداف هواپیمایی قطر در تیم نخست لیگ فرانسه بسیار موثر بوده است.

هواپیمایی قطر همچنین یکی از اسپانسرهای اصلی فیفا و مسابقات جام‌جهانی فوتبال نیز بوده است. این شرکت به عنوان شریک رسمی در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور داشته و نقش مهمی در تبلیغات و برندینگ این رقابت‌ها ایفا کرده است.

اما اوج این تبلیغات برای قطری‌ها به چند هفته پیش بازمی‌گردد. جایی که اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) با شرکت هواپیمایی ملی قطر، قرارداد همکاری دراز مدتی را امضا کرد که این شرکت را به اسپانسر رسمی لیگ قهرمانان اروپا تبدیل می‌کند.

این قرارداد نجومی که بر اساس گزارش رسانه‌ها ارزش آن ۵۰۰ میلیون یورو خواهد بود و تا سال ۲۰۳۰ ادامه پیدا می‌کند، شامل حقوق اسپانسری برای سوپرجام اروپا، لیگ جوانان یوفا و لیگ فوتسال قهرمانان اروپا می‌شود.

با این قرارداد هواپیمایی قطر جایگزین ترکیش ایرلاینز در دسته اسپانسری خطوط هوایی لیگ قهرمانان شده است. ترکیش ایرلاینز از سال ۲۰۲۲ به عنوان اسپانسر این رقابت‌ها فعالیت می‌کرد.

شرکت هواپیمایی ملی قطر، در حال حاضر حامی رسمی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (FIFA)، کنفدراسیون فوتبال آسیا (FIFA)، اتحادیه فوتبال کنفدراسیون آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب (CONCACAF)، مسابقات فرمول یک، مسابقات موتو جی‌پی، مسابقات سه‌گانه IRONMAN، مسابقات قهرمانی راگبی یونایتد (URC) و بسیاری از رویدادهای ورزشی در سراسر جهان است.

البته عربستانی‌ها مسیر متفاوتی را در این عرصه پیش گرفتند. این کشور با جذب شمار زیادی از ستاره‌های فوتبال جهان در تیم‌های باشگاهی عربستانی، سبب شدند هر یک از این بازیکنان عملا سفیر برندی برای معرفی هرچه بیشتر عربستان به جهانیان باشند.

همچنین پروژه بلندپروازانه نیوم و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در مسابقات ورزشی اروپایی، تیم‌های فوتبال و رقابت‌های معتبر برای تبلیغات انجام داده‌اند. عربستان اخیراً به خرید باشگاه نیوکاسل در لیگ برتر انگلیس پرداخته که از طریق صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) صورت گرفته و این اقدام به افزایش توجه جهانی به عربستان و نقش اقتصادی آن کمک کرده است.

همچنین خطوط هواپیمایی ریاض (Riyadhair) در تلاش است تا مسیر موفقیت شرکت‌های هواپیمایی امارات و قطر را با تبلیغات در فوتبال اروپا دنبال نماید.

از سال ۲۰۲۳، هواپیمایی ریاض به‌عنوان اسپانسر اصلی باشگاه اتلتیکو مادرید فعالیت خود را آغاز کرد و لوگوی این شرکت بر روی پیراهن‌های تیم قرار گرفته است.

حدود یک ماه پیش هواپیمایی ریاض با خرید حقوق نام‌گذاری استادیوم اتلتیکو، این همکاری را گسترش داد و استادیوم این تیم به نام «ورزشگاه ریاض ایر متروپولیتانو» تا سال ۲۰۳۳ نامگذاری شد.

ارزش این قرارداد بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود، که نشان‌دهنده تعهد بلندمدت هواپیمایی ریاض به حضور در فوتبال اروپاست و همچنین فرصتی برای دیده‌شدن برند این شرکت در سطح جهانی را نیز فراهم می‌کند​.

در کنار تبلیغات گسترده‌ای که شرکت‌های عربی در ورزش دارند، میزبانی رویدادهای ورزشی نیز یکی دیگر از راهکارهای افزایش شهرت برند این شرکت‌ها در جهان است.

mosbatnews

مقالات مرتبط

فرزندان شهید چمران یکی کارگر و دیگری آتش نشان

مثبت نیوز – یکی از آتش‌نشان‌های کالیفرنیا، رحیم چمران نام دارد که…

۲۶ دی ۱۴۰۳

یک چهارم بورلی‌ هیلز ایرانی هستند

مثبت نیوز – لس‌آنجلس، شهری که بزرگ‌ترین جمعیت ایرانیان را در آمریکا…

۲۴ دی ۱۴۰۳

رشد روانشناسان پوشالی ادامه دارد

مثبت نیوز – سازمان روانشناسی اخیرا فهرست جدیدی از روانشناس‌های جعلی منتشر…

۲۳ دی ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید