مثبت نیوز – *حسین تاجیک: طبق نظریه «رفتارشناسی» هیچ کاری بدون انگیزه انجام نمیشود، یکی از متعالیترین و قدیمیترین گونههای انگیزه Epic Mission Call یا «ندای رسالت حماسی» است.
انگیزهها در کلیترین حالت دو دستهاند: درونی و بیرونی. بیرونیها با پاداش و تنبیه فعال میشوند، ولی درونیها با شوق و لذت. شعلهور کردن انگیزه درونی کاری سخت است و همانطور که از اسمش پیداست، تا کسی خودش نخواهد، نمیشود.
نظریه «6 ضلعی انگیزه» میگوید: «کاری انجام نمیشود مگر یک یا تعداد بیشتری از این نوع انگیزهها در انسان تحریک شده باشند.» در این نظریه، “ندای حماسی” بالاترین جایگاه را دارد و یکی از قویترین نوع انگیزههاست. انگیزهای برای درگیر شدن با مفهومی بزرگتر از خودمان.
عنصر روایت و داستان حماسی: حس «برگزیده بودن»
عنصر جستجو در جهان باز: عنصر «غیرقابل پیشبینی بودن» و «کنجکاوی»
عنصر چالشبرانگیز دشمن قدرتمند: این عنصر یعنی «مهارت»، «شناخت الگوها» و «تطابق سریع با محیط و باس» که «پیشرفت و دستاورد» را فعال میکنند.
عنصر سیستم مرگ و ریسک-پاداش: حس از دست دادن احتمالی، انگیزه «ترس از باخت و اجتناب از ضرر» را تحریک میکند.
عنصر الگوریتم و رفتارهای از پیشتعیینشده : این قابلیت، حس «موفقیت مشترک» را ایجاد مینماید و به «تأثیر اجتماعی و ارتباط» مربوط میشود.
عنصر ارتقا سیستم و شخصیسازی: این سیستم اجازه میدهد مصرف کننده یا مخاطب داشته ها را مطابق سبک بازی خود تغییر دهد و این حس «مالکیت» را ایجاد میکند.
این حس رسالت در برندها، میدان فوتبال، دنیای بازیها و سرویسهای موفق دیده میشود.
حقیقت این است که جایگذاری عناصر وفادارسازی که بتواند انگیزههای درونی را بیدار کند در هر خدمت یا محصولی ممکن نیست.
شاید اگر مفهوم اولیه آن کالا به مسایل زیستمحیطی و یا انساندوستانه مربوط باشد، طراحان خیلی کار سختی در پیش نداشته باشند، ولی بیشتر محصولات، این پیشرانه را ندارند و صرفا برای برآورده کردن نیازهای عادی ما طراحی میشوند. پس نمیتوان به طراحان هم خرده گرفت که چرا از عناصری استفاده نمیکنند که انگیزههای درونی ما را بیدار کند و به همان عناصر همیشگی مثل کد تخفیف و اِشانتیون اکتفا میکنند!
* کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه