توان بالای ایرانیان خارج از کشور برای انتخاب رییس جمهور

مثبت نیوز – تقریبا 4 میلیون و 500 هزار ایرانی واجد شرایط در کشورهای دیگر داریم که می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

 

ولی یکی از کشورهایی که معمولا اجازه برگزاری انتخابات به ایران نمی‌دهد، کاناداست؛ کشوری که نزدیک 500 هزار ایرانی در آن زندگی می‌کنند و حذف آرای آنها معادل این است که استان سمنان را از انتخابات حذف کرده باشیم.

از نظر ارتباطات سیاسی، وضعیت رابطه ما با آمریکا و کانادا در وضعیت مشابهی قرار دارد ولی برخلاف آمریکا، کانادا از سال 1392 اجازه برپا کردن صندوق انتخابات به ایران نداده است.

در سال 1392 ایرانیان در 96 کشور می توانستند رای بدهند، در دو انتخابات گذشته، در 103 کشور صندوق رای داشته‌ایم اما امسال بیشتر شده و به 139 کشور رسیده؛ همچنین قبلا در این کشورها، 279 صندوق برای اخذ رای داشته‌ایم ولی حالا امسال تعداد آن ها به 344صندوق افزایش یافته است.

ایرانیان ساکن کانادا برای رای دادن به آمریکا سفر کردند. آنها برای رای‌دادن به شهر مرزی بوفالو، دومین شهر بزرگ ایالت نیویورک آمریکا، بعد از نیویورک‌سیتی رفتند.

سال 1400 به دلیل کرونا، مرزهای زمینی میان کانادا و ایالات‌متحده آمریکا بسته بود. آن سال ایرانیان ساکن کانادا به صورت هوایی به ایالت اورگن(یکی از ایالت‌های غرب آمریکا) سفر کردند.

آن سال به جز کانادا، سنگاپور هم به دلایل شیوع ویروس کرونا برای شهروندان ایرانی صندوق رای تهیه نکرد. در مورد کشور یمن نیز به خاطر وقوع جنگ و ناآرامی صندوق رای ریاست جمهوری برای ایرانیان فراهم نشد.

سال 1396 ایران 50 شعبه رای‌گیری در همه 50 ایالت آمریکا داشته. سال 1400، این رقم به 27شعبه رسیده و امسال این عدد به 30شعبه افزایش یافته است.

امسال در 6 حوزه عراق 26 صندوق رای داریم. صندوق‌هایی در محل سفارت ایران در بغداد و ۵ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهرهای کربلا، نجف، بصره، اربیل و سلیمانیه.

در انگلیس امسال 10 صندوق رای داریم. سال 1396 این تعداد برابر با 11صندوق بوده.

سال 1396 در امارات 19 صندوق برپا شد.

امسال در ترکیه 7 شعبه رای برای آنها در ازمیر، آنتالیا و وان، استانبول، ترابوزان و ارزروم مشخص شده. انتخابات دو دوره قبل در ترکیه 4 شعبه رای داشته‌ایم.

 

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.