مثبت نیوز – «آبستن»، «داد»، «دستتنها»، «رها»، «شوهر ستاره»، «فریاد»، «کفایت مذاکرات» و «گوزنهای اتوبان» هشت اثریاند که در فجر 43، در پیرنگ اصلی یا در خردهپیرنگ و یا در ساخت کاراکتر به فقر پرداختند.
فیلمهایی چون «مرد آرام»، «فریاد»، «زیبا صدایم کن»، «داد» و«بچه مردم» از آثاریاند که در آن نوجوانان قصه دچار بدسرپرستی و بیسرپرستیاند.
«گوزنهای اتوبان»، «چشم بادومی»، «ناتوردشت» تنها آثاری بودند که به موضوع شبکههای اجتماعی پرداختند و «چشم بادومی» و «رکسانا» تنها فیلمهایی بودند که با موضوع نسل جدید(z) اکران شدند.
به غیر از «سونسوز»، هیچ فیلم دیگری در فجر امسال حضور نداشت که با زبان دیگری ساخته شده باشد.
«اشک هور» و «اسفند» بهعنوان فیلمهایی که در آنها لهجه حضوری پررنگ دارد مهمترین فیلمهاییاند که تغییرات زبانی در آنها شنیده میشود و از طرف دیگر «لولی» و« مرد آرام» دو اثریاند که از فارسی دری بهره بردند. جدای از این آثار «بازی را بکش»، «خدای جنگ» و «ماریا» هم رگههایی از لهجه در آنها دیده میشود.
«خدای جنگ»، «پیشمرگ»، «اسفند»، «اشک هور»، «تاکسیدرمی»، «شمال از جنوب غربی» و «صیاد» به تمرکز روی مفهوم ملیت و ملت، قصههایشان را روایت کردهاند.