گزارش منتشر شده «مشارکت زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری در ایران» توسط ستاد حقوق بشر

مثبت نیوز – بررسی آمارهای ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه:

این گزارش دستگاه‌های انتظامی، دفاعی، امنیتی، اطلاعاتی، برخی بخش‌های بانکی، بیمه‌ای و مدیران زن مدارس(که بیش از ۳۲هزار نفر هستند) را در برنمی‌گیرد.

 

1- آمار کل کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین و کارگری دستگاه‌های اجرایی کشور در پایان سال ۱۴۰۱، تعداد ۲‌میلیون و ۲۴۶‌هزار و ۳۹۷نفر است که از این تعداد یک‌میلیون و ۲۴۷‌هزار و ۵۵۹ نفر معادل ۵۶درصد مرد و ۹۹۸‌هزار و ۸۳۸ نفر معادل ۴۴ درصد زن هستند.

2- 45/90درصد از شاغلین زن در قوه مجریه، 22/98درصد در قوه قضائیه، 13/31درصد در قوه مقننه و در نهادهای خارج از قوای سه‌گانه 17/81درصد مشغول به فعالیت بوده‌اند.

3- انتصاب زنان در مشاغل مدیریتی در سال‌۱۴۰۲ نسبت به سال‌۱۳۹۹ رشد بیش از دو برابری داشته است و از ۱۹‌هزار و ۵۹۷ نفر در سال ۱۳۹۹، به ۴۲‌هزار و ۳۹۶ نفر در سال‌۱۴۰۲ رسیده است.

4- در معاونت امور مجلس رئیس جمهور تعداد مدیران ارشد، مبانی، پایه و عملیاتی به ۱۱‌نفر، در وزارت امور خارجه تعداد مدیران سیاسی، ارشد، مبانی، پایه و عملیاتی به ۲۶‌نفر، در وزارت کشور تعداد مدیران زن به ۴۰۲‌نفر و در مجموع تعداد مدیران زن در سطوح مختلف مدیریتی در دستگاه‌های مرتبط، به ۴۵۵نفر رسیده است.

5- مجموع تعداد بانوان انتصاب یافته در سطوح مدیریتی در پست‌های زیرمجموعه استانداری‌ها و سایر سازمان‌ها و نهادهای استانی به تفکیک استان‌ها تا آبان‌ ۱۴۰۲، به هفت‌هزار و ۵۱۱نفر رسیده و مجموع تعداد بانوان در سطوح مدیریتی در وزارت کشور و استانداری‌های سراسر کشور تا آبان‌ماه ۱۴۰۲، به ۴۰۲ رسیده است.

6- بیشترین انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی مربوط به استان‌های فارس با ‌هزار و ۱۸۱مدیر، هرمزگان با ۹۳۰مدیر و اصفهان با ۶۰۶مدیر زن است.

7- در دستگاه‌های مرتبط با امور علمی، فرهنگی و اجتماعی مجموع تعداد مدیران زن به ۶‌هزار و ۱۷۱نفر رسیده است.

8- تعداد ۴۸۰‌هزار زن فرهنگی شاغل در حوزه‌های مختلف در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کارند که از این میزان، ۳۲‌هزار نفر در سطوح مختلف مدیریتی مدارس مشغول به فعالیت هستند. این آمار، در آمار کل مدیریتی زنان لحاظ نشده است.

9- تعداد مدیران زن انتصابی در سطوح مختلف مدیریتی در دستگاه‌های مرتبط با امور رفاه و سلامت تا دی‌ماه ۱۴۰۲، به تعداد ۱۶۲۸۳ نفر رسیده است.

10- مجموع تعداد مدیران انتصابی زن در سطوح مختلف مدیریتی در دستگاه‌های مرتبط با امور اقتصادی و زیربنایی تا دی‌ماه ۱۴۰۲، به ۱۳‌هزار و ۱۵ نفر رسیده است.

11- تعداد مدیران انتصابی زن در سطوح مختلف مدیریتی در دستگاه‌های مرتبط با امور حقوقی و قضایی تا دی ماه ۱۴۰۲، به ۶‌هزار و ۴۷۱ نفر رسیده است.

12- اکنون‌هزار و ۶ زن در منصب قضاوت مشغول به فعالیت هستند و از این تعداد ۱۳نفر در جایگاه معاون دادستان انتصاب، ۸۹۷نفر در جایگاه دادیاران و مشاوران محاکم خانواده و ۹۶ نفر در جایگاه دادرسان اجرای احکام مدنی انتصاب  یافته‌اند.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.