پس از اینترنت سیار انحصار به اینترنت ثابت رسید!

مثبت نیوز – آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که مربوط به بهار سال ۱۴۰۲ است؛ می‌گوید ایران ۱۰۵ میلیون مشترک اینترنت موبایل و ۱۱ میلیون مشترک اینترنت ثابت دارد.

 

در بازار اینترنت همراه، تقریباً ۵۴درصد از کاربران از اینترنت همراه اول استفاده می‌کنند و ۴۳درصد از اینترنت ایرانسل. سه‌درصد باقی‌مانده هم از اینترنت رایتل استفاده می‌کنند.

همراه‌اول به عنوان بخشی از شرکت مخابرات ایران، شرکتی است مشترک بین ستاد اجرایی فرمان امام (از طریق شرکت توسعه اعتماد مبین) و دولت. ایرانسل هم شرکتی است که تقریبا نیمی از آن مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی است و نیمی دیگر با واسطه، در نهایت به بنیاد مستضعفان می‌رسد.

در بازار خدمات ثابت ۴۹درصد از اشتراک‌ها مربوط به شرکت مخابرات ایران است که پیش از این در مورد سهامداران آن صحبت کردیم. شرکت مخابرات البته از طریق شرکت دیگری به نام مبین‌نت و از طریق فناوری TD-LTE یا همان مودم‌هایی که سیم‌کارت می‌خورد نیز سهمی از بازار اشتراک ثابت دارد. کما این‌که ایرانسل هم سهم بزرگی از این بازار را با همین فناوری در اختیار گرفته است.

شش شرکت بزرگ در این حوزه شاتل، آسیاتک، پارس آنلاین، صبانت، پیشگامان و های وب هستند که شاتل مالک صبانت و پارس آنلاین نیز برای های وب است.

ستاد اجرایی همزمان سهام‌ عمده آسیاتک، همراه‌اول و ایرانیان‌نت را نیز برعهده دارد.

شرکت هایی مثل زیتل که در تهران، البرز و جزیره کیش خدمات ارائه می‌دهند سهم بسیار کمی دارند، زیتل متعلق به فن‌اپ، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک پاسارگاد است.

سوال: اینترنت ایران در دست کیست؟

جواب:  پرویز فتاح به عنوان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و سردار دهقان به عنوان رییس بنیاد مستضعفان هردو زیر نظر علی آقامحمدی عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری فعالیت می کنند.

و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور هم بار حقوقی را یدک می کشد.

 

 

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.