هر خودرو تولیدی و مونتاژی میانگین 4 هزار و 900 دلار ارز بری دارد!

مثبت نیوز – در سال 1402 حدود 5 میلیارد 450 میلیون دلار ارز برای تولید 1 میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سواری استفاده شده است.

 

ارقامی که نشان می‌دهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال به طور متوسط به حدود 4 هزار و 500 دلار ارز نیاز داشته است.

از میان ۶۶/۲ میلیارد دلار واردات ایران در سال ۱۴۰۲، حدود ۶ میلیارد دلار مربوط به اجزا و قطعات خودرو، ۷۸۲ میلیون دلار مربوط به اجزا و قطعات موتورسیکلت، ۸۵۰ میلیون دلار مربوط به واردات کشنده(کامیون) و ۲۲۴ میلیون دلار نیز مربوط به واردات 11236 دستگاه خودروی سواری نو بوده است.

خودروسازان ایرانی در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید یک میلیون و ۱۳۲ هزار دستگاه خودروی سواری، ۱۶۶ هزار دستگاه وانت و در مجموع، یک میلیون و ۳۳۹ هزار دستگاه وسیله نقلیه شدند.

از این میزان، سهم خودروسازان خصوصی از تولید سواری ۲۵۱ هزار دستگاه، وانت ۳۲ هزار دستگاه و مجموع وسایل نقلیه ۳۰۷ هزار دستگاه بوده است.

در صورتی که قیمت کارخانه خودروهای سواری و وانت مبنای محاسبه قرار گیرد، میزان فروش این خودروها در سال گذشته به ۷۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که با در نظرگرفتن ۵۱/۵۰۰ تومان به عنوان متوسط قیمت دلار آزاد در این سال، این رقم معادل ۱۴/۷۵ میلیارد دلار خواهد شد.

در صورتی که به این مقدار، ارزش خودروهای وارداتی را نیز اضافه کنیم، فروش خودروهای سواری و وانت در سال ۱۴۰۲ در ایران به بیش از ۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید که با در نظر گرفتن تولید ناخالص داخلی 403  میلیارد دلاری براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، این رقم حدودا معادل 3.7 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران می‌شود.

بر همین اساس، متوسط قیمت خودرو در سال 1402 در ایران، رقمی در حدود 600 میلیون تومان، معادل تقریبا 11 هزار و 500 دلار تخمین زده می‌شود.

2 میلیارد و 250 هزار دلار به محصولات خودروسازان خصولتی و 2 میلیارد و 920 هزار دلار به محصولات خودروسازان خصوصی اختصاص یافته است.

از 2 میلیارد 520 میلیون دلار اختصاص یافته به خصولتی‌ها، 1 میلیارد و 710 میلیون دلار صرف محصولات ایران‌خودرو و 810 میلیون دلار نیز صرف محصولات سایپا شده است.

به طور متوسط هر خودروی ایران خودرو 3327 دلار و هر خودروی سایپا 2226 دلار ارزبری داشته است.

به عبارت دیگر، هر یک میلیون دلار تخصیص ارز به سایپا، توانسته ۴۴۹ دستگاه خودروی نو به ناوگان خودروی کشور بیفزاید. این رقم در مورد ایران خودرو معادل ۳۰۱ دستگاه بوده است.

این محاسبات برای خصوصی‌ها نشان می‌دهد که از ۲/۹۳ میلیارد دلار اختصاص داده شده، ۱/۷۹ میلیارد دلار به مدیران خودرو، ۵۴۰ میلیون دلار به کرمان موتور، ۳۰۰ میلیون دلار به بهمن، ۱۴۰ میلیون دلار به آرین پارس موتور، ۱۱۰ میلیون دلار به فردا موتورز و ۷۰ میلیون دلار به ماموت خودرو اختصاص یافته است که اگر متوسط ارز تخصیص یافته به هر دستگاه محاسبه شود، برای خودروهای مدیران خودرو این رقم معادل12823 دلار، کرمان موتور 9207دلار، بهمن 13093دلار، آرین پارس موتور 14560 دلار، فردا موتورز 13050 دلار و ماموت خودرو 17241 دلار به‌دست می‌آید؛ ارقامی که می‌توان آنها را به این صورت نیز تفسیر کرد که هر یک میلیون دلار ارز تخصیص یافته به کرمان موتور، معادل افزوده شدن ۱۰۹ دستگاه خودروی نو به ناوگان خودروی کشور است و این مقدار برای مدیران خودرو برابر با ۷۸ دستگاه، بهمن ۷۶ دستگاه، فردا موتورز ۷۷ دستگاه، آرین پارس موتور ۶۹ دستگاه و ماموت خودرو ۵۸ دستگاه بوده است.

5 میلیارد 450 میلیون دلار اختصاص یافته به محصولات خودروسازان داخلی در سال 1402 معادل بیش از 80 میلیون بشکه نفت خام 70 دلاری  یا به عبارتی صادرات روزانه بیش از 213 هزار بشکه نفت خام است.

صرف ۲۲۴ میلیون دلار برای واردات 11236دستگاه خودروی سواری نو نشان می‌دهد که متوسط ارزش گمرکی این خودروها بیش از 19900دلار بوده است؛ به عبارت دیگر، هر یک میلیون دلار ارز اختصاص یافته به واردات خودروی نو، منجر به افزوده شدن ۵۰ دستگاه خودرو به ناوگان خودروی کشور شده است. برهمین اساس، اگر تمام ۵/۴۵ میلیارد دلار اختصاص یافته به محصولات خودروسازان داخلی، به واردات خودروی نو اختصاص می‌یافت، واردات ۲۷۴ هزار دستگاه ممکن می‌شد و برای واردات ۱/۲۰ میلیون دستگاه خودرو (معادل تولیدات خودروی سواری و وانت در سال ۱۴۰۲) به بیش از ۲۲ میلیارد دلار(حدود ۳۱۹ میلیون بشکه نفت خام ۷۰ دلاری – صادرات روزانه حدود ۸۷۰ هزار بشکه) نیاز بود.

مقایسه ۳ سدان رقیب با ابعاد متوسط و مجهز به گیربکس اتوماتیک، یعنی تارای اتوماتیک، شاهین اتوماتیک و جک جی۴ نشان می‌دهد که ارزبری خودروی جی۴ (4773دلار) کمتر از شاهین اتوماتیک (4792دلار) و تارای اتوماتیک (5127دلار) است.

نگاهی به ترکیب هیات مدیره شرکت‌های کوروش موتور آریا و دنیای قطعات پارتیان صنعت بم نشان می‌دهد که این شرکت‌ها با مدیران خودرو در ارتباط و واردکننده بخشی از قطعات مورد نیاز مونتاژ خودروهای چری در ایران هستند.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.