نگاهی مفصل به کمک ۹۵ میلیاردی آمریکا به متحدانش

مثبت نیوز – ر مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد که بر اساس سه مورد از آن به دولت آمریکا اجازه داده می‌شود ۹۵ میلیارد دلار به سه متحد خود در سه منطقه حیاتی برای این کشور، یعنی اوکراین در اروپای شرقی که با روسیه می‌جنگد، رژیم اشغالگر اسرائیل در خاورمیانه که با ایران دشمنی دارد و تایوان که در آستانه تقابل نظامی با چین است کمک کند.

 

در مورد کمک‌ها به اوکراین هم وقتی میزان کمک‌ها را با حجم اقتصاد کشورها(شاخص تولید ناخالص داخلی) می‌سنجیم می‌بینیم که آمریکا در میان ۱۰ کشور اول جهان هم نیست. در واقع بیشترین کمک تا پایان سال گذشته میلادی به اوکراین را استونی کرده بود که حدود سه و نیم درصد از کل تولید ناخالص داخلی خود را به اوکراین کمک کرده بود در صورتی که کمک‌های آمریکا با وجود ارقام بالا به اندازه نیم درصد تولید ناخالص داخلی این کشور هم نمی‌شود.

بودجه نظامی آمریکا در سال ۲۰۲۴، ۸۸۶ میلیارد دلار است و حتی اگر فرض کنیم که کل بودجه ۹۵ میلیاردی قرار است به این اوکراین داده شود این میزان کمتر از ۱۰ درصد کل بودجه نظامی آمریکا است که برای مقابله با روسیه بسیار ناچیز است.

هدف از این کمک‌ها در وهله نخست، تقویت متحدان آمریکا نیست، تضعیف دشمنان آمریکا است.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا خطاب به آمریکا گفت: «با چیزی به اندازه ۵ تا ۱۰درصد از بودجه نظامی شما، تقریبا نیمی از تجهیزات نظامی قبل از جنگ روسیه نابود شده است؛ آن هم بدون از دست رفتن جان یک آمریکایی.‌ این کمک‌ها یک سرمایه‌گذاری برای امنیت ایالات متحده است.»

در لایحه جدید از ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین، ۱۰میلیارد دلار وام است که اوکراین باید آن را بازپرداخت کند.

تا نوامبر سال ۲۰۲۳ یعنی تقریبا تا پایان سال گذشته میلادی، ۹۰ درصد از کل کمک‌های آمریکا به اوکراین در داخل آمریکا خرج شده.

در لایحه جدید از ۶۱ میلیارد دلاری که برای اوکراین کنار گذاشته شده، ۲۳ میلیارد دلار مستقیما باید خرج تسلیحات و تاسیسات آمریکا شود و ۱۱ میلیارد دلار برای تامین مالی عملیات نظامی فعلی آمریکا در منطقه اروپا خرج خواهد شد.

در لایحه همچنین آمده که آمریکا باید ۱۴ میلیارد دلار سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته و سایر تجهیزات دفاعی به اوکراین بدهد. آمریکا چطور این کار را می‌کند؟ سلاح‌هایی که در انبارهای خود دارد را به اوکراین می‌دهد و پول تخصیص یافته از طرف دولت آمریکا را خرج خرید سلاح‌های جدید می‌کند.

در واقع دولت آمریکا در اسم به اوکراین کمک می‌کند ولی در واقع ارتش خود را نوسازی می‌کند و برخی سلاح‌هایی که آمریکا به اوکراین می‌دهد آن قدر قدیمی است که اصلا دیگر به کار ارتش آمریکا نمی‌آید.

این تجهیزات باید توسط چه کسانی ساخته شود؟ شرکت‌های آمریکایی و پیمانکاران امین وزارت دفاع آمریکا. از هفتاد و چهار میلیارد دلار کمک آمریکا به اوکراین تا فوریه سال ۲۰۲۴، ۲۳ و نیم میلیارد دلارش (یعنی یک سوم) به این دو شکل خرج شده است.

این موضوع فقط هم در مورد اوکراین اجرا نمی‌شود. مثلا میزان کمک به اسرائیل ۲۶/۴ میلیارد دلار خواهد بود. بخشی از این بودجه صرف عملیات نظامی آمریکا در منطقه خواهد شد و بخشی دیگر شامل 2/5 میلیارد دلار برای سیستم‌های دفاع موشکی اسرائیل (گنبد آهنین، فلاخن داود و …) در واقع پروژه‌های مشترک نظامی دولت آمریکا با اسرائیل هستند و پول آن به جیب کمپانی‌های آمریکایی می‌رود.

یا از حدود ۸ میلیارد دلاری که برای مقابله با اقدامات چین در منطقه هند و اقیانوس آرام خرج خواهد شد، بیش از یک سوم آن یعنی 3/3میلیارد دلار خرج توسعه زیرساخت‌های دریایی خواهد شد و حدود ۳/۹ میلیارد دلار آن برای بودجه نظامی تایوان و سایر متحدان و نیز تکمیل اقلام دفاعی برای آن‌هاست.

2/9 میلیارد دلار کمک بشردوستانه‌ای که در این لایحه ذیل کمک به اسرائیل در نظر گرفته شده در اختیار آژانس امدادی آمریکا یا یو‌اس‌اید قرار می گیرد و آن‌ها نیز اقلام امدادی را از تولیدات آمریکایی تهیه می‌کنند و بنابراین حتی همین بودجه نیز به چرخاندن چرخ کارخانه‌های آمریکایی خواهد انجامید.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.