نویسنده مقاله جنجالی جنگل حیوانات کیست؟

مثبت نیوز – یادداشت تند روزنامه نیویورک‌تایمز توسط چه کسی به نگارش درآمده است؟

 

توماس فریدمن یک یهودی متولد سال ۱۹۵۳ است و به تاریخ شمسی ۲۹ تیر ۱۳۳۲.

در رشته مطالعات خاورمیانه در سه دانشگاه براندیس(ماساچوست آمریکا)، دانشگاه آمریکایی قاهره و کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد مطالعات خاورمیانه و مطالعات عربی را تا مقطع کارشناسی ارشد خوانده است.

بعد از آن جذب دفتر لندن خبرگزاری یونایتدپرس می‌شود اما شعله‌ور شدن جنگ داخلی در لبنان باعث می‌شود که او بتواند در خبرنگاری خودی نشان بدهد.

فریدمن تقریبا از بهار سال ۱۹۷۹ تا مه سال ۱۹۸۱ یعنی به مدت دو سال، در میانه جنگ داخلی لبنان، از بیروت این جنگ را پوشش می‌دهد.

پس از این دوره او توسط روزنامه نیویورک تایمز استخدام می‌شود و کمتر از یک سال بعد در هنگام تهاجم اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ دوباره به بیروت باز می‌گردد و با روایتی که از کشتار در اردوگاه صبرا و شتیلا می‌دهد.

برای نخستین بار جایزه پولیتزر، معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری جهان را می‌برد. دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۴ مدیر دفتر بیت‌المقدس نیویورک‌تایمز می‌شود و حدود پنج سال در آنجا می‌ماند و این بار به خاطر پوشش انتفاضه اول در فلسطین (۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳) دومین جایزه پولیتزر را می‌برد.

فریدمن در اواخر دهه ۹۰ به آمریکا باز می‌گردد و نخست مسئول پوشش اخبار جیمز بیکر، وزیر خارجه دولت دوم بوش پدر و سپس برای مدت دو سال در دولت بیل کلینتون خبرنگار کاخ سفید نیویورک تایمز می‌شود تا سال ۱۹۹۴ که دیگر به ستون‌نویسی در بخش مقالات این روزنامه می‌پردازد. برخی از این مقالات مثل آنچه بعد از یازده سپتامبر در مورد رویارویی با تروریسم نوشته؛ باعث می‌شود که او سومین جایزه پولیتزر را هم بگیرد.

او در این مدت شش کتاب هم نوشته که مشهورترینش در ایران، «جهان مسطح است» نام دارد. کتابی که سال ۱۳۸۶ یعنی چند ماهی بعد از انتشار در آمریکا با ترجمه احمد عزیزی، در نشر هرمس برای نخستین بار منتشر شد و ظاهرا تا چاپ هفتم هم رسیده و البته سه ترجمه دیگر هم دارد. دو کتاب دیگر او نیز در ایران ترجمه شده. یکی «لکسوس و درخت زیتون» که نخستین کتاب اوست و دیگری که با دو عنوان «دیرآمدی! خوش‌آمدی» و «با تشکر از تاخیر شما» که آخرین کتاب اوست.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.