معرفی شرکت های معتبر بهره بردار نفتی

مثبت نیوز – در سال ۹۵، دو سال قبل از خروج آمریکا از برجام، وزارت نفت اعلام کرد که کارنامه فعالیت ۴۰ شرکت نفتی را بررسی و در نهایت ۸ شرکت صلاحیت لازم برای اکتشاف و تولید را داشته اند:

 

یک: پتروپارس که از شرکت‌های تابعه شرکت نیکو به‌شمار می‌رود و از زیرمجموعه‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران است.

 

دو: مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) که یک شرکت بورسی است اما عمده سهام آن در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت است.

 

سه: انرژی دانا که یک شرکت خصوصی است و در سال ۷۹ تاسیس شده و در جریان حفاری بعضی فازهای پارس‌جنوبی حضور فعال داشته است. در واقع شاید بتوان گفت تنها شرکت واقعا خصوصی که از وزارت نفت مجوز دارد همین شرکت انرژی دانا است که آن هم بیشتر در حوزه حفاری متخصص محسوب می شود.

 

چهار: توسعه پتروایران که این شرکت هم زیرمجموعه شرکت نیکو و زیرمجموعه‌های فرعی شرکت ملی نفت است. اصلا این شرکت در سال ۷۵ به دستور مستقیم بیژن زنگنه که آن زمان وزیر نفت بود تاسیس شد. یک بار هم با پتروپارس ادغام شد اما این ادغام خیلی طول نکشید.

 

پنج: گروه مپنا(شرکت نفت و گاز مپنا) که زیرمجموعه مپنای بزرگ است و سهامی عام محسوب می‌شود. می‌دانیم که نزدیک به ۵۰درصد سهام مپنا در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری صبا است و این شرکت هم از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو محسوب می‌شود. ۲۵درصد هم در اختیار گروه عدالت است پس عملا بعید به نظر می‌رسد که بخش خصوصی نقشی در اداره آن داشته باشد.

 

شش: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که یکی از معروف‌ترین زیرمجموعه‌های اقتصادی و عمرانی سپاه پاسداران است.

 

هفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یا همان ایدرو هم عضو این گروه است که یک شرکت کاملا دولتی محسوب می‌شود و از زیرمجموعه‌های وزارت صنایع است.

 

هشت: توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا پرشیا فعالیتش را از سال ۸۹ شروع کرده و زیرمجموعه گروه توسعه انرژی تدبیر به حساب می‌آید.
مدیرعامل کنونی شرکت پرشیا، سید جعفر حجازی است که او را در دولت‌های نهم و دهم به عنوان استاندار خوزستان می‌شناسیم.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.