ریز دریافتی ارز دولتی خودروسازان خصوصی

مثبت نیوز – در سال ۱۴۰۲ به اندازه ۸ ‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است. این میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ به لحاظ ارزش نزدیک به ۳۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.

 

صنایع خودروسازی مدیران‌خودرو با سهم ۱۳ درصدی، در رتبه اول دریافت ارز قرار دارد. مدیران خودرو در سال گذشته یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۸۹ درصدی داشته است.

بعد از مدیران خودرو، کرمان‌موتور با سهم نزدیک به 10درصدی از ارز تخصیص پیدا کرده به خودروسازها رتبه دوم جدول را در اختیار گرفته است. کرمان موتور در سال ۱۴۰۲ دقیقا  ۷۴۷ میلیون و ۹۱۲هزار دلار ارز گرفته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۷۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

رتبه سوم دریافت ارز برای قطعات خودرو به شرکتی به نام «کوروش موتور آریا» اختصاص یافته که 35/5درصد از ارزش کل واردات اجزا و قطعات خودرو را دارد. کوروش موتور آریا در سال گذشته ۶۳۴میلیون و ۴۸۱ هزار دلار ارز بگیرد یعنی ۵۷ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ ارز دریافت کند.

بهمن موتور در سال ۱۴۰۱ موفق شده نزدیک به ۴۰۰میلیون دلار ارز بگیرد. میزان ارز دریافتی این شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن رشد ۳۷ درصدی داشته است.

مجتمع صنعتی آرین پارس موتور با دریافت ۲۷۵ میلیون و ۴۴۴ هزار دلار ارز و رشد ۷۸ درصدی ارزگیری نسبت به سال ۱۴۰۱ در رتبه پنجم قرار دارد.

رتبه ششم متعلق به صنایع اتومبیل سازی فردا است که ۱۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار ارز دریافت کرده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب در مجموع بیشتر از ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار ارز به شرکت‌های مونتاژ کننده خودرو تخصیص داده شده است. مبدا این واردات هم سه کشور چین، امارات و ترکیه بوده‌اند.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.