مثبت نیوز – بهمن سال گذشته مدیرعامل کرمانموتور طی نامهای به رئیسجمهور از آمادگی این شرکت برای بهدست گرفتن مدیریت سایپا خبر داد و از وی درخواست کرد دستورات لازم را برای تسریع این فرایند صادر کند. در این نامه آمده بود کرمانموتور در حال حاضر ۹ درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد و آماده است تا از طریق سازوکار حراج در بورس، سهام شرکتهای سرمایهگذاری رنا و سرمایهگذاری سایپا را از شرکت مادر خریداری کند.
حالا گفته میشود کرمانموتور یکی از مشتریان خرید سایپاست. نگاهی بهصورت مالی این شرکت نشان میدهد کرمانموتور در سال 1402 تعداد 72 هزار و 662 دستگاه خودرو تولید کرده و این تعداد در 11ماهه سال 1403 حدود 63 هزار و 438 دستگاه یا معادل 6.2 درصد از تولید خودروی کشور بوده است. طبق اطلاعات صورت مالی شرکت، از کل مواد اولیه و اقلام واسطهای شرکت برای تولید خودرو، 65 درصد از آن بهصورت CKD از چین وارد شده و 35 درصد مابقی که 27 درصد از آن مربوط به رنگ و مواد شیمیایی و بعضاً برخی قطعات و بدنه بوده، مربوط به تولید داخل و خرید از داخل بوده است.
براساس صورت مالی سال 1402 گروه کرمانموتور، شرکتهای فرعی این گروه شامل 1- طراحی و مهندسی قطعات کرمانخودرو با 93.5 درصد سهام، 2- شرکت کارمانیا با 89 درصد، 3- تجارت بینالمللی و پشتیبانی کرمان خودرو 87 درصد، 4- شرکت اشکو پارس 59 درصد، 5- شرکت حملونقل کرمانخودرو 57 درصد، 6- شرکت نگین بم با 55 درصد، 7- شرکت قوای محرکه کرمانخودرو با 52 درصد، 8- شرکت خودروسازان بم با 51 درصد و 9- خدمات و تجارت هم خودرو نیز با 50 درصد سهام است.
طبق صورت مالی کرمانموتور، نزدیک به 87 درصد از سهام این خودروساز در اختیار صنایع خودروسازی کرمان قرار داشته، 12.6 درصد مربوط به شرکت سرمایهگذاری آرمان گستر پاریز بوده و کمتر از 0.5 درصد مابقی نیز مربوط به شرکت خودروسازان بم است.
گروه صنایع خودروسازی کرمان که 87 درصد از سهام کرمان موتور را در دست داشته، خود متشکل از 18 شرکت است. این شرکتها شامل 1. کرمانموتور، 2. خودروسازان بم، 3. آرمان موتور ارگ، 4. خدمات و تجارت بم خودرو، 5. عمران ارگ، 6. نگین بم، 7. مجموعههای خودرو مهر، 8. قوای محرکه کرمان خودرو، 9. توسعه و عمران ارگ، 10. سازمان مناطق گردشگری جهان، 11. کادک، 12. گروه اقتصادی کرمان خودرو، 13. کارگزاری کارآمد، 14. آرمان الکتریک، 15. خدمات بینالمللی کرمان خودرو (K.VIS)، 16. شرکت واسپاری کرمان موتور، 17. شرکت تجارت بینالمللی و پشتیبانی و 18. کرمان خودرو (KTL) است.
درصورتیکه سایپا به کرمانموتور برسد، عملاً استان کرمان قطب خودرویی ایران خواهد شد. در حال حاضر ۶ شرکت خودروسازی در استان کرمان مشغول فعالیتند و رویهم بیش از ۳۰۰ هزار خودرو در سال تولید میکنند. با اضافه شدن سایپا به جمع این شرکتها، سهم زیادی از صنعت خودروی ایران به دست کرمانیها خواهد افتاد، بهطوریکه دادههای تولید در سال 1403 نشان میدهد علاوه بر کرمانموتور با سهم 6.2 درصدی از تولید خودروسازی کشور، مدیران خودرو نیز با سهم 12.1 درصد در استان کرمان واقع شده است. اگر این ارقام را به سهم 31 تا 35 درصدی سایپا اضافه کنیم، با واگذاری احتمالی سایپا به کرمان موتوریها، عملاً 50 درصد از تولید خودروی ایران به کرمان منتقل خواهد شد.
کرمانموتور از طریق گروه صنایع خودروسازی کرمان که 87 درصد از سهام این خودروساز را به خود اختصاص داده، به خیریه مولیالموحدین متصل میشود. موسس خیریه مولیالموحدین سیدحسین مرعشی پسرعموی عفت مرعشی همسر مرحوم هاشمی رفسنجانی، استاندار وقت کرمان در سال ۶۶ عنوان شده است. وی که هماکنون از چهرههای شاخص حزب کارگزاران بوده، در زمان استانداری و برای رتقوفتق امور استان این خیریه را با حضور شخصیتهای حقوقی شامل استاندار، امام جمعه و… تشکیل میدهد. خمیرمایه اولیه این خیریه از «شرکت بازرگانی خیر» در میانه جنگ برای کمک به شرایط موجود و توسعه در استان به وجود میآید.
در صورت مالی سال 1400 موسسه (آخرین صورت مالی منتشرشده) در بخش سرمایهگذاریهای بلندمدت این موسسه درصد سرمایهگذاری در شرکت گروه توسعه و عمران علوی کرمان را صددرصد، شرکت هواپیمایی ماهان را 80 درصد، صنایع خودروسازی را نزدیک به 20 درصد و شرکت خیر 99 درصد عنوان شده است. همچنین طبق صورت مالی سال 1400 خیریه مولیالموحدین، بیشترین درآمد عملیاتی خیریه در سال 1400 در ابتدا مربوط به خودروسازی کرمان، سپس گروه توسعه و عمران علوی کرمان و در رتبه سوم مربوط به هواپیمایی ماهان بوده است.
دوم بهمنماه 1403 جلسه فصلی شورای مدیران عامل گروه صنایع خودروسازی کرمان با حضور سیدحسین مرعشی بهعنوان رئیس هیئتامنای موسسه خیریه مولیالموحدین در سالن اجتماعات ساختمان سعادتآباد برگزار میشود. مرعشی در این جلسه میگوید: «مدیران عامل و ارشد و نیروی انسانی همدل که تجارب ارزشمندی دارند، داراییهای شرکتهای گروه که احتمال میدهم بالای 100 هزار میلیارد تومان باشد و خوشبختانه سهامدار مزاحم ندارد، انگیزههای توسعه که بایستی تقویت شود. باید فکر کنید از داخل این سه سرمایه، خودروسازی متولد شود که به رقابت و صادرات فکر کند و برنامههای بلندپروازانهای داشته باشد.»