مثبت نیوز – سال ۹۶ مناقصه بینالمللی ساخت این واگنها برگزار شد. در نهایت شرکت واگنسازی و شرکای چینی آن بهعنوان برندگان این مناقصه یعنی ساخت ۶۳۰ واگن آلومینیومی معرفی شدند.
برای تأمین هزینه لازم این مناقصه به دولت اجازه داده شده بود که پس از عقد قرارداد با تأمینکننده مالی خارجی، اقدامات قانونی لازم را برای تأمین سهم ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) از محل منابع صندوق توسعه ملی به عمل آورد و برای طرحهای ریلی هزینه کند. مابقی مبلغ قرار داد یعنی 85 درصد یا همان 850 میلیون یورو نیز قرار بود که از محل پولهای بلوکه شده ایران در چین اخذ شود.
اما همین ۱۵ درصد اولیه یا پیش پرداخت 150 میلیون یورو، دقیقاً محل اختلاف چند ساله میان شهرداری و دولت شد.
شهرداری 9.7 درصد از آن 15 درصد را به دولت به صورت ریالی قرض میدهد و شهرداری از طریق بانک شهر مبلغ 9.7 درصد از 15 درصد را به شرکت چینی وصول میکند. از سوی دیگر برای پیش رفتن قرارداد، دولت مابهازای یورویی این مبلغ را در اختیار شهرداری قرار میدهد. تا به این لحظه از مبلغ پیشپرداخت قرارداد ساخت مترو و ورود رام اول، حدود 45 میلیون یورو باقی مانده یعنی 5.3 درصد از 15 درصد به چینیها پرداخت نشده است.
حالا قرارداد با چینیها به دلیل عدم وصول 45 میلیون یوروی باقیمانده از آن 15 درصد، کل قرارداد در خطر لغو قرار گرفته است.
قرارداد از سال 96 بسته شده و از آن سال تا به امروز یعنی بعد از 7 سال، همچنان چینی ها منتظر 150 میلیون یورو بودند که واریز نشده است.
قرارداد تهیه 791 واگن از شرکت چینی، بزرگترین قرارداد منعقد شده میان ایران و دولت چین است. این درحالی است که دولت به سادگی درحال از دست دادن چنین قراردادی به دلیل عدم وصول 45 میلیون یورو است. الان باز هم شهرداری حاضر است 45 میلیون یورو را خودش تهیه و وصول کند و دولت تنها مابهازای ارزی آن را پرداخت کند.
در سمت دیگر ماجرای نوسازی حمل و نقل عمومی، قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس برقی و ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی که ظرفیت اتوبوسرانی و تاکسیرانی کلانشهر تهران را بیش از ۲ برابر افزایش میدهد، نیاز به ۱۲۵ میلیون یورو دارد.