هزینه برای الجزیره به جای ارتش

مثبت نیوز – شبکه الجزیره با سرمایه دولت قطر ولی به شکلی خصوصی اداره و مدیریت می‌شود. پخش برنامه‌های انگلیسی این شبکه از سال 2006 آغاز شد و به‌تدریج توانست در میان طیف وسیعی از مردم جهان مقبولیت پیدا کند.

 

شیخ حمد بن ثامر آل ثانی‌، رئیس هیئت‌مدیره الجزیره در نوامبر 1996 وظیفه تأسیس و راه‌اندازی این رسانه را برعهده گرفت و در همان ایام هم به‌عنوان ریاست هیئت‌مدیره شبکه ماهواره‌ای الجزیره منصوب شد و انقلاب عظیمی در صنعت خبر و مدیای کشورهای عربی به وجود آورد. بودجه این شبکه عربی به ازای هر سال از 1996 تا 2001 30 میلیون دلار بود که بخش اعظم آن صرف دفاتر لندن، ترکیه و واشنگتن می‌شد. برنامه‌های الجزیره در ابتدا فقط کفاف 6 ساعت از شبانه‌روز را می‌داد و پخش 24 ساعته برنامه‌های آن از سال 1999 آغاز شد و شکلی حرفه‌ای به خود گرفت. اما درمورد تأمین منابع مالی باید گفت مدیران الجزیره تا ابتدای سال 2001 میلادی تصمیم گرفته بودند از راه تبلیغات، اشتراک و قراردادهای پخش با سایر شرکت‌ها و کمپانی‌ها به خودکفایی برسند ولی تنها توانستند به بخش کوچکی از این اهداف جامه عمل بپوشانند، همین مسئله هم باعث شد بودجه الجزیره در سال 2002 میلادی از سالی 30 میلیون دلار به 40 میلیون دلار افزایش پیدا کند ولی تمام اینها باعث توقف رشد و توسعه همه‌گیر این رسانه در جهان نشد و الجزیره را در صدر فهرست غول‌های صنعت رسانه و خبر در منطقه قرار داد. والتر آرمبراست، مدرس رسانه‌های عربی در دانشگاه آکسفورد در این مورد می‌گوید: «الجزیره برجسته‌ترین برند رسانه‌ای در خاورمیانه است و از حیث به چالش کشیدن وضعیت موجود شهرت دارد. این شبکه یکی از اولین رسانه‌هایی است که مردم هنگام وقوع رویدادهای مختلف در جهان به آن روی خوش نشان می‌دهند و اخبار را به‌وسیله آن پیگیری می‌کنند.»
سوای فکری که در پشت الجزیره قرار دارد و به زاویه‌دید برنامه‌های مختلف آن جهت می‌دهد باید به نقش تاریخی آن در ایجاد انقلاب‌های عربی به‌ویژه در تونس اشاره داشت. این غول صنعت خبری اولین خبرگزاری بین‌المللی بود که تصویر واضحی از انقلاب تونس در سال 2010 را به مردم سراسر دنیا مخابره کرد و با تمرکز بر ماجرای فرار توریست‌ها از این کشور خشم دولت بن علی را برانگیخت؛ خشمی که پخش برنامه‌های این شبکه را در تونس به بن‌بست رساند و ممنوع کرد. تمرکز اصلی الجزیره در این دوران بیش از آنکه روی پخش تلویزیونی برنامه‌هایش باشد با جدیت تمام روی حضور در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، یوتیوب، فیس‌بوک، توییتر (ایکس) تلاش می‌کند. توییتر در بخش انگلیسی‌زبان الجزیره 8 میلیون و 900 هزار عضو دارد، درحالی‌که این رقم در بخش عربی 23 میلیون و 100 هزار عضو است. در دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و… هم اعداد و ارقام چشمگیری وجود دارد و تعداد لایک‌ها و بازخوردهای موجود هم از واقعی بودن مخاطبان این رسانه در فضای مجازی حکایت می‌کند. وجه افتراق اصلی شبکه العربیه در مقایسه با رسانه‌های رقیب را می‌توان نحوه پوشش خبری وقایع دانست؛ به گونه‌ای که خبرنگاران آن با حضور میدانی در بطن ماجرا حاضر می‌شوند و اخبار دست اول را به سمع و نظر مخاطبانشان می‌رسانند. با آغاز عملیات طوفان‌ الاقصی در هفتم اکتبر 2023 تمام توجهات برای روایت ماجرا به سمت خبرنگاران الجزیره معطوف شد ولی این تنها بخش کوچکی از داستان خبرنگاران الجزیره در غزه بود زیرا تعداد قابل توجهی از کارکنان این رسانه نظیر اسماعیل الغول روزنامه‌نگار الجزیره عربی، رامی الریفی تصویربردار این شبکه و… در حمله رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه شهید شدند و هزینه روایت اخبار از زاویه متفاوت در مقایسه با شبکه‌های غربی را با خون خود پرداخت کردند.
الجزیره، فرستنده‌ای است که بیشترین دسترسی را در جهان عرب به خود اختصاص داده و توانسته 95 کشور را تحت پوشش قرار دهد. این رسانه تاکنون 3000 هزار روزنامه‌نگار را نیز از سراسر دنیا استخدام کرده تا تاثیرگذاری‌اش را از دست ندهد و زمین بازی را در اختیار رقبای منطقه‌ای و جهانی‌اش نگذارد.

در اواخر دهه 90 میلادی، این رسانه حتی در اقدامی پیش‌دستانه اولین کانال خبری عربی‌ بود که در قالب برنامه‌هایش بخشی را هم به زبان عبری اختصاص داد.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.