«حس ایران» تجلی تاریخ هنر

مثبت نیوز – درک درست برخواسته از دانش و تجربه است که منجر به شکل گیری ایده موفق می‌شود.

 

«سیما اهوز» دانش آموخته هنر، سال‌های زیادی‌ست که درپی تحلیل تاریخ هنر و همچنین تحلیل فرهنگ هر کشور می‌باشد.

اهوز با سال‌ها برگزاری ایونت‌های مختلف و متعدد در آخرین فعالیتش رویداد THE SENSE OF PERSIA را در کاخ نیاوران با حضور برندهای معتبر برگزار کرد. نکته قابل توجه و مهم این رویداد نمایش “قاف” بود که به دلیل داستان و طراحی خاص، اجرای چشم‌نوازی داشت. در کنار دکور، لباس و قصه که از ویژگی‌های اصلی “قاف” بود؛ حضور سیما اهوز به عنوان کارگردان نیز دیگر نقطه تمایز این اثر هنری بود.

از نگاه اهوز هر آن چیزی که ما امروزه دارا هستیم نشات گرفته از تاریخ هنر و ادبیات است.

تمامی این تحلیلات به کانسپتی با نام «حس ایران» تبدیل شده که هدف آن کمک به درک بهتر تاریخ هنر و تاریخ اسطوره ای هرکشور بر اساس حواس ۵گانه با ترکیبی از موسیقی و پرفورمنس(عطر-ویژال-پارچه) است.

به گفته‌ی «سیما اهوز» هنر قدمتی تاریخی دارد و با تولد انسان متولد و با وی همراه است و قدر مسلم از بارزترین جلوه های اسرارآمیز فرهنگ و تمدن انسانی است که در اثر عواطف، احساسات، هوش و تخیل بشری و یا به منظور انتقال معنا و مفهوم به وجود آمده است.

فرهنگ و هنر هر کشوری، رابطه نزدیکی با شناخت و حفظ هویت ملی آن کشور دارد و انسان بدون فرهنگ و هنر معنایی ندارد.

فرهنگ و هنر در عین حال که دو مقوله‌ی جدا از هم هستند ولی مکمل یکدیگرند، به این معنی که مهم ترین میراث تاریخی بشر، فرهنگ و تاریخ هنر اوست که وسیله تعامل و ارتباط او با دنیای پیرامونش به شمار می‌رود و هنر مهم ترین بخش فرهنگ است.

اصالت هنر و پیوند آن با زندگی بشر، رمز ماندگاری آن است که در طول تاریخ و با زندگی وی عجین شده.

با توجه به تحلیل تاریخ هر کشور باید گفت هر کشور ترکیبی است از گویش‌ها، آیین‌ها و سنن خاصی است که هر کدام از این‌ها سهم به سزایی در خلق فرهنگ و آثار هنری آن کشور داشته و دارند، به طوری که با مطالعه تاریخ هنر و تحلیل آن در کشورهای مختلف ما را با این امر آشنا خواهد‌ کرد که فرهنگ و هنر رایج هر کشور از جمله هنرهای متنوع و غنی در جهان به شمار می‌رود که شاید در نوع خود و در مقایسه با آثار جوامع دیگر بی‌نظیر باشد.

هنرمندان هر کشور با الهام از ذوق و هنر ذاتی خود و با تلفیق این هنر با ظرافت‌های فرهنگ ملی-بومی توانسته‌اند استادانه به خلق آثاری هنری چون: موسیقی، نقاشی، هنرهای تجسمی و پارچه بپردازند.

واژه فرهنگ از دو کلمه “فر” یعنی شکوه-عظمت و “هنگ” به معنی وزن-وقار-کشیدن، تشکیل شده است.

البته در این بخش از هنر تعریف استانداری وجود ندارد و هر یک از صاحب‌نظران حوزه هنر، براساس ذوق و برداشت شخصی خود، تعریفی از آن ارایه داده‌اند.

از نظر «سیما اهوز» هنر یعنی: “ترکیب حواس نشات گرفته از ذهن”.

در ادامه رویکرد ذکر شده حس ایران THE SENSE OF PERSIA 2 با روایتی متفاوت در فضایی جدید در پاییز امسال برگزار خواهد شد.

تاریخ برگزاری «حس ایران ۲» اواخر آبان‌ماه است.

 

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.