علی غلام بانکدار معتمد ایران در عراق

مثبت نیوز – «علی غلام» تقریباً یک دهه پادشاه بلامنازع دلار درعراق بود. سه بانک او در بغداد ده‌ها میلیارد دلار در این مدت در خارج از کشور جابه جا کرده اند که ظاهراً برای قطعات خودرو، مبلمان و سایر واردات بوده است.

 

۸۰ درصد از ۲۵۰ میلیون دلار حواله‌های بانکی بانک‌های عراقی، غیرقابل ردیابی بوده و بخشی از آن به طور مخفیانه به ایران رسیده است.

علی غلام ۴۲ ساله که اکنون ساکن لندن است، امپراتوری را اداره می‌کرده که بیشترین سهم را در انتقال دلار‌های عراق بر عهده داشته. برخی روز‌ها حتی ۲۰ درصد کل حواله‌های بانکی عراق را انجام می‌داده است.

علی غلام و خانواده اش در سال ۲۰۱۸ به لندن مهاجرت کرده اند. او گفته که زندگی اش در لندن، پس از مسدود شدن جریان دلار آمریکا زیر و رو شده است. خانه ۴۰ میلیون دلاری او که اخیراً با کف‌های مرمری درخشان، استخر زیرزمینی و چندین طوطی بازسازی شده است، تنها چند بلوک با اقامتگاه سفیر ایالات متحده فاصله دارد. او اغلب با رولز رویس خود به رستوران‌های مورد علاقه اش در لندن می‌رود.

هواپیما‌های باری هنوز پالت‌هایی از ارز ایالات متحده – درآمد حاصل از فروش نفت عراق – را به بانک مرکزی عراق تحویل می‌دهند که مجموعاً رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار نقد در سال و ۳۵ میلیارد دلار یا بیشتر در سال به صورت الکترونیکی است.

رشد غلام از طریق بخش بانکداری عراق پس از تهاجم ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ آغاز شد.

غلام یک تجارت پوشاک در بغداد راه اندازی کرد که «پوشش فروش دلار‌های آمریکا در بازار سیاه» بود. بازرسان گفته اند که او به ارتش مهدی، یک گروه شبه نظامی شیعه که روابط نزدیکی با ایران دارد هم پیوسته است.

او گفته که در سال ۲۰۰۸ یک شرکت صرافی تأسیس کرده و شروع به خرید سهام بانک سرمایه گذاری خاورمیانه عراق کرده است. او با زنی ازدواج کرده بود که در آنجا کار می‌کرد.

همچنین در سال ۲۰۰۸، او در خانه‌اش در بغداد توسط مردان مسلح با لباس پلیس ربوده شد و به گفته او، این افراد به او داروی خواب‌آور تزریق کردند. او گفت که او ۱۹ روز بعد پس از پرداخت ۹۰۰ هزار دلار باج توسط پدر همسرش آزاد شد.

او گفت که در سال ۲۰۱۴ پس از خرید دومین سهامدار بزرگ، کنترل بانک سرمایه گذاری خاورمیانه عراق را به دست گرفت. به گفته تعدادی از عراقی ها، زمانی که موسس بانک – که سابقاً بزرگترین سهامدار بود – از انتخاب غلام برای هیئت مدیره امتناع کرد، غلام با مردان مسلح در جلسه هیئت مدیره حاضر شد تا اقوام و همکاران خود، از جمله پسر عموی خود را به عنوان هیئت مدیره منصوب کند.

بانک‌های غلام در شش ماه قبل از ممنوعیت سال ۲۰۲۲، مجموعاً ۳.۵ میلیارد دلار به خارج از عراق ارسال کرده اند که همگی به دست تعداد انگشت شماری از شرکت‌های مبهم در امارات متحده عربی رسیده اند.

کوچکترین انتقال دقیقاً ۲.۹۷۰ میلیون دلار و بزرگترین آن دقیقاً ۱۷ میلیون دلار بود. در شش ماه حسابرسی، یک شرکت عراقی دقیقاً ۲۴۳ میلیون دلار در ۱۷ پرداخت از طریق بانک سرمایه گذاری خاورمیانه عراق ارسال کرده است.

اسناد بررسی شده توسط حسابرسان نشان می‌دهد که بانک‌های غلام وجوه را از طرف گروه کوچکی از مشتریان ارسال کرده اند که بسیاری از آن‌ها در همان روز در سال ۲۰۱۶ حساب‌های خود را در بانک‌ها باز کرده بودند.

فاکتور‌ها می‌گفتند که پرداخت‌ها برای «کالا‌های عمومی» یا «فرش» یا «وسایل نقلیه» یا سایر اقلام با عنوان «همه انواع کالاها» بوده است. فاکتور‌ها اطلاعات شناسایی محدودی داشتند و «با توجه به پیچیدگی پرداخت ها، ساده به نظر می‌رسیدند» و فاقد اسناد پشتیبانی صادراتی مانند بارنامه‌ها و گواهی مبدا بودند.

بانک‌های غلام وجوه را تنها به پنج شرکت کمتر شناخته شده منتقل کردند. همه دریافت‌کنندگان، حسابی در یک بانک دبی داشتند، اما تقریباً هیچ حضور آنلاینی نداشتند و نشانه‌ای اندک از توانایی آن‌ها برای صادرات کالا به عراق در مقیاس پرداختی که دریافت می‌کردند، وجود داشت.

یکی از بزرگترین دریافت کنندگان، Silicon Valley FZE، امارات متحده عربی بود. شرکتی که ثبت آن می‌گوید در تجارت تجهیزات الکتریکی، مصالح ساختمانی، الکترونیک و قطعات یدکی تخصص دارد. مجوز تجارت آن توسط U.A.E تعلیق شده است.

بازرسان مالی گفته اند که پس از انتقال وجوه به شرکت‌های دبی، مبالغ بین ۱۶۳ گیرنده دیگر در امارات متحده عربی توزیع شده که اکثر آن‌ها سوابق بانک “کاملاً غیرقابل شناسایی” داشتند.

غلام در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱ میلیارد دلار برای ایران ارسال کرده است. او به نمایندگی از نخست وزیر سابق عراق پول نقد و شمش طلا را به لبنان، سوریه و ایران قاچاق کرده است.

غلام با حمد الموسوی نزدیک بوده و او به غلام کمک کرده تا با شبه نظامیان وابسته به ایران و با سفارت ایران در بغداد ارتباط برقرار کند. الموسوی، یک بانکدار عراقی است که به دلیل پولشویی و حمایت از گروه‌های تروریستی تحت تحریم آمریکاست.

الموسوی مالک بانک الهدی بغداد بود. این بانک یکی از بانک‌های ممنوعه و تحریم‌شده توسط ایالات متحده در بیانیه خزانه‌داری در ماه ژانویه است. غلام گفته که او سال هاست الموسوی را می‌شناسد، اما از سال ۲۰۱۸ با او تماس زیادی نداشته است.

طبق مقررات استاندارد بین المللی، اکنون بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار در هفته از طریق این سیستم جابه جا می‌شود.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.