دلایل منطقی برای عدم افزایش نرخ بنزین

مثبت نیوز – بسیاری فکر می‌کنند مسئله عدد است و اگر قیمت بنزین عدد افزایشی تعیین شود، مشکل حل می‌شود.

 

در حالی که چند بار این اقدام انجام شده و باز هم بی‌نتیجه بوده، چون مخرج کسر که سطح عمومی‌قیمت‌هاست دائم با تورم بزرگ‌تر می‌شود. در سال ۱۳۸۹ متوسط قیمت حامل‌های انرژی ۵۳۰ درصد افزایش یافت، اما امروز در حضیض تاریخی قیمت بنزین قرار داریم. چون نه‌تنها اصلاحات ثبات‌ساز انجام نشد، بلکه به ناترازی دامن زده شد.

هر چقدر هم دولت جنجال و اعتراض و احتمال بحران را به جان بخرد و قیمت بنزین را افزایش بدهد باز با تورم رسمی‌۸۰ درصدی روی زخم فقط برای مدت خیلی کوتاهی بسته خواهد شد. بنابراین دولت قبل از هر کاری باید تورم را مهار کند. بعضی‌ها در جواب می‌گویند که اصلی‌ترین راه کاهش تورم این است که دولت پول چاپ نکند یا به زبان علمی‌تر دست از خلق نقدینگی و اعتبار بی پشتوانه بردارد و برای این کار هم اول از همه باید بودجه را طوری بچیند که کسری نداشته باشد.

در آخر هم اینکه بخشی از کسری بودجه به واسطه همین یارانه‌های پنهان و آشکار به وجود می‌آید پس تصور دولت بدون کسری بودجه در حالی که هزاران میلیارد صرف یارانه بنزین می‌شود چطور ممکن است؟

بی‌انضباطی‌ مالی، وعده‌های بی‌پشتوانه و یارانه‌های پنهان، هزینه‌های گزاف دولتی و… کسری بودجه ایجاد می کنند و نقش بنزین کمرنگ است.

ضمن اینکه اگر دولت بتواند روابط بین‌المللی‌اش را تقویت کرده و راحت‌تر به پول نفت دسترسی داشته باشد می‌تواند ثبات اقتصادی ایجاد کرده و فرصت برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد. بنابراین تا وقتی دولت تحریمی ‌داریم که با کسری بودجه مواجه است و مجبور است پول چاپ کند و تورم بالای ۵۰ درصدی خلق کند حتی اگر قیمت بنزین هم بالا برود در نهایت راه به جایی نخواهد برد و دولت هزینه بی‌فایده پرداخت خواهد کرد. ضمن اینکه تا وقتی دولت با خلق تورم در حال کاهش روز به روز قدرت خرید مردم است نمی‌تواند درباره قیمت جهانی بنزین با مردم حرف بزند و اصلا پذیرش چنین چیزی در جامعه وجود نخواهد داشت.

بنزین در ایران موضوع حیاتی است و افزایش قیمت آن می‌تواند انتظارات تورمی ‌بسیار بزرگی ایجاد کند آن هم در اقتصاد بی‌ثباتی مثل ایران که یک جمله در یک گوشه دیگری از جهان می‌تواند نرخ‌ها را در آن بالا و پایین ببرد!

برای کسری بودجه باید از بستن سوراخ‌های دیگر شروع کند مثلا تخصیص ارز دولتی به واردات که هم فضای دلالی را داغ می‌کند هم بار مالی دلاری برای دولت دارد و هم به تولید داخلی صدمه می‌زند شرع کرد.

مردم بنابر صلاحدید دولت باید قیمت بسیار هنگفتی برای خرید خودرو بپردازند و واردات هم چنان قطره چکانی است که تاثیر خاصی روی بازار نمی‌گذارد نمی‌توان انتظار داشت که بردن قیمت بنزین حتی به سمت قیمت واقعی منطقی به نظر برسد.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.