مثبت نیوز – این گذرگاه در چین جنوبی، دارای دو پل، دو جزیره مصنوعی و یک تونل زیرآبی است و شنژن را به ژونگشان متصل میکند.
اتصال دو طرفه است و با هشت خط جاده، امکان سرعتی تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند، این راه جدید زمان موردنیاز برای گذر از مسافتی را که معمولاً به دو ساعت رانندگی نیاز داشت، به ۳۰ دقیقه کاهش میدهد.
رکوردهای چین بسیار خاص و خلاقانه هستند:
- بزرگترین دهانهی پل معلق تیرآهنی جعبهای فولادی کاملاً فراساحلی (۱٬۶۶۶ متر)
- مرتفعترین عرشه پل (سطح نهایی پل، ۹۱ متر)
- بالاترین فاصله آزاد ناوبری برای پل دریایی
- بزرگترین لنگر در پل معلق فراساحلی (۳۴۴ هزار متر مکعب)
- بالاترین سرعت سنجش مقاومت باد برای پل معلق (۸۳٫۷ متر بر ثانیه)
- بزرگترین عرشه پل فولادی با روکش آسفالت اپوکسی هاتمیکس (۳۷۸٬۸۰۰ متر مربع)
- طولانیترین تونل لولهای غوطهور دو طرفه با هشت خط عبوری (۵٬۰۳۵ متر)
- عریضترین تونل لولهای غوطهور زیرآبی با پوسته بتنی (تا ۵۵٫۶ متر)
- بزرگترین قالبگیری تکحجمی برای لولهی غوطهور در پوستهی فولادی، با استفاده از بتن خودمتراکم (۲۹ هزار متر مکعب در هر مقطع لوله)
- عریضترین آببند M شکل تاشوی پیوستهی بهکاررفته در اتصال نهایی تونل لولهای غوطهور (سه متر)
علاوه بر این موارد، اتصال شنژن به ژونگشان اولین نمونه از تقاطع تبادلی خطوط بزرگراه زیرآبی و فرودگاه در جهان را در خود جای داده است.
۱۴ ربات، در تونل گشت میزنند و لولهها و کابلها را دیدهبانی میکنند. این رباتها حتی میتوانند با دقت مراقب تصادفات رانندگی باشند و وقتی تصادفی اتفاق میافتد، میتوانند مسیر رفتوآمد را از طریق بلندگوهای داخلی هدایت و از صحنه فیلمبرداری کنند.
همچنین، چراغها در امتداد دیوارهای تونل، دارای سیستم نورپردازی بر اساس کد رنگی هستند. وقتی شرایط خوب باشد، چراغها سبز و در وضعیت اضطراری، قرمز میشوند. چراغها حتی میتوانند در طول تونل به تدریج از زرد به سبز تبدیل شوند تا در زمان تخلیهی تونل، افراد را در مسیر صحیح راهنمایی کنند.