مثبت نیوز – طی سه دهه گذشته جابهجایی کالا از طریق حملونقل جادهای به طور قابل توجهی افزایش یافته و از حدود 53 درصد در سال 1375 به حدود 67 درصد در سال 1402 رسیده است.
پس از حملونقل جادهای، حملونقل دریایی بیشترین سهم را از جابهجایی کالا در ایران به خود اختصاص داده است؛ سهم آن در جابهجایی کالا طی 30 سال اخیر بهطور میانگین 16تا17 درصد بوده و یک روند نسبتاً صعودی را طی این سالها در پیش گرفته است. پس ازآن در رده سوم، حملونقل هوایی قرار دارد که سهم آن در جابهجایی کالا از 23.8 درصد از سال 1375 به 10.8 درصد در سال 1402 کاهش یافته است. کمترین سهم جابهجایی کالا طی سال اخیر مربوط به بخش حملونقل ریلی بوده و سهمی بین 4 تا7 درصد طی سی سال اخیر داشته بهطوریکه همین سهم بسیار ناچیز از 7.2 درصد در سال 75 به 4.8 درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در برخی کشورها تا ۳۰ و ۴۰ درصد از جابهجایی کالا از طریق حملونقل ریلی صورت میگیرد.
افزون بر این، ناوگان حملونقل عمومی کشور با حدود 434 هزار دستگاه کامیون، سالانه ۵۰۰ میلیون تن انواع کالا را جابهجا میکند که براساس آخرین آمار سازمان راهداری، از این تعداد حدود 23.5 درصد آن بیش از 30 سال عمر دارند، که عملا فرسوده محسوب میشوند. از این تعداد، نزدیک به 42 هزار دستگاه یا معادل 10 درصد از ناوگان بالای 46 سال سن داشته که نزدیک به 10 هزار ناوگان بالای 50 سال عمر دارند. در این میان 5 درصد ناوگان جاده کشور (یعنی حدود 20 هزار و 252 وسیله نقلیه عمومی باری) بین 20 تا 35 سال عمر دارند که عدد کمی هم نیست. 18 هزار ناوگان جادهای داریم با متوسط عمر 35 تا 40 سال، 22 هزار ناوگان جادهای 40 تا 45 سال و 32 هزار و 583 ناوگان جادهای با عمر 45 تا 50 سال؛ یعنی بیش از 7.5 درصد ناوگان جادهای کشور بسیار فرسوده است که جای نگرانی بسیاری دارد.