باز هم روسیه از پشت به ایران خنجر زد

مثبت نیوز – در جریان سفر پوتین به باکو در پی تصمیم گیری در مورد ارمنستان بدون حضور این کشور هستند، تصمیمی که اگر گرفته شود علیه منافع حیاتی ایران در منطقه خواهد بود.

 

روسیه به تعهداتش درمورد کریدور لاچین و و حفاظت از ارامنه آرتساخ براساس قرارداد صبح 2020 هیچ توجهی نشان نداده است.

گفته می‌شود یکی از دلایل جهت‌گیری روسیه به سمت همکاری با باکو، گرایش زیاد پاشینیان به غرب و به خصوص آمریکا بوده است؛ اما در طرف مقابل دولت ارمنستان یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش به سمت غرب را ناتوانی روسیه در اجرای تضمین‌های امنیتی در قبال تمامیت ارضی این کشور می‌داند که هم در سال 2020 و در جریان جنگ دوم قره‌باغ منجر به شکست ارمنستان شد و هم بعدازآن به دلیل بی‌تفاوتی و چراغ سبز نیروهای صلح‌بان روسی تمامیت ارضی ارمنستان به‌صورت مکرر از طرف باکو نقض شد که درنهایت منجر به سقوط قره‌باغ شد. گفتنی است نیروهای حافظ صلح روسیه در ژوئن امسال خروج خود از قره‌باغ کوهستانی را یک سال زودتر از موعد مقرر تکمیل کردند.

با توجه به اینکه مسکو تمایل خود را با احداث کریدور زنگزور نشان داده است، باید بپذیریم که این موضوع در صورتی که ایران تحرکات دیپلماتیک خود را برای حفظ منافع خود آغاز نکند به ضرر ایران خواهد بود؛ زیرا احداث کریدور زنگزور ضربه بسیار بزرگی به مزیت ژئوپلیتیک ایران ضربه وارد خواهد کرد. تلاش‌هایی که ایران در سال گذشته برای احیای گفتگوی 3+3 آغاز کرده بود، باید بار دیگر با سرعت و جدید بیشتری در دستور کار قرار گیرد. ایران در خصوص کریدور زنگزور مواضع کاملا منطقی و اصولی دارد. مهدی سبحانی سفیر ایران در ارمنستان اخیرا اعلام کرد که ایران تنها طرفدار نسخه‌ای است که در آن رفع انسداد جاده ها منحصراً تحت حاکمیت و کنترل ارمنستان باشد.

هم‌اکنون باکو و مسکو خواهان نظارت روسیه بر این دلان زنگزور هستند، اما ارمنستان با آن مخالف است و معتقد است که حاکمیت این دالان در خاک ارمنستان باید بر عهده این کشور باشد، موضوعی که ایران هم بر آن تاکید دارد. از طرفی بی توجهی روسیه به تعهدات خود در قبال ارمنستان این موضوع را مسلم کرده است که چه بسا در آینده روسیه باز هم با بی توجهی به تمامیت ارضی ارمنستان نظارت دالان را به باکو و انکارا واگذار کند. می‌توان گفت در این روزها سیاست روسیه در قففاز اینگونه است که پوتین پاشینیان را به سبب غربگرایی تنبیه می‌کند؛ اما برای کند کردن گرایش باکو به غرب با چراغ سبز نشان دادن به احداث دالان زنگزور به علی اف باج می‌دهد.

موضوع کریدور زنگزور که منجر به مسدود شدن مرزهای بین‌المللی کشور می‌شود به حدی برای ایران اهمیت دارد که رهبر انقلاب در دیدار های جداگانه با پوتین و اردوغان در 28 تیرماه 1401 به صراحت بیان داشتند که جمهوری اسلامی، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را که منجر به بسته شدن مرز ایران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد کرد، چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است. موضوعی که رهبری در دیدار با پاشینیان که در خرداد 1403 برای شرکت در مراسم تشییع مرحوم رئیسی به تهران سفر کرده بود مورد تاکید قرار داد.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.