۶۶ درصد مردم آینده سرمایه‌گذاری در ایران را ناامیدکننده می‌دانند

مثبت نیوز – سرمایه‌گذاری در ایران به‌صورت کوتاه‌مدت زیان‌ده است اما در بلندمدت(بیش از ۳ سال) بیشتر از ۴۵ درصد سودآوری دارد.

 

گزارش ها نشان می‌دهد ۸۶ درصد مردم تجربه سرمایه‌گذاری داشته و فقط ۱۴ درصدشان تا کنون تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌اند.

در میان آن‌ها که تا به حال سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، ۷۷ درصدشان مایل و علاقه‌مند به شروع سرمایه‌گذاری هستند. ۲۳ درصد دیگر از این افراد گفته‌اند که تمایلی به شروع سرمایه‌گذاری ندارند و دلیل آن را مسائلی مثل «عدم ثبات اقتصادی» یا «نداشتن سرمایه‌ کافی» ذکر کرده‌اند.

از میان کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری کردن هستند ۳۰ درصدشان تمایل دارند که ۱۰ درصد از درآمدشان را صرف سرمایه‌گذاری کنند. ۲۸ درصد از این افراد می‌خواهند کمتر از ۱۰ درصد درآمدشان را به این موضوع اختصاص دهند و برای سرمایه‌گذاری ۱۰ تا ۲۰ درصد یا بیشتر از ۲۰ درصد ۲۱ درصد از افراد ابراز تمایل کرده‌اند.

بر اساس یافته‌های، تصویر افراد از آینده سرمایه‌گذاری در ایران چندان روشن نیست. به طوری که ۶۶ درصد از پاسخ‌دهندگان آینده سرمایه‌گذاری در ایران را ناامیدکننده پیش‌بینی کرده‌اند. در این میان ۲۲ درصد آینده‌ای متعادل را پیش‌بینی کرده‌اند و تنها ۱۲ درصد از افراد معتقدند آینده سرمایه‌گذاری در ایران امیدوارکننده است.

۲۰ درصد از سرمایه‌گذارانی که موفق شده‌اند سود بیش از ۴۵ درصد کسب کنند، از روش سرمایه‌گذاری بلندمدت (بیش از ۳ سال) استفاده کرده‌اند. در مقابل، سرمایه‌گذارانی که تجربه بیش از ۲۰ درصد زیان را داشته‌اند، با دید کمتر از ۳ سال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

«بازار بورس انتخاب اول سرمایه‌گذاران بوده و پس از آن، طلا در جایگاه دوم از نظر محبوبیت قرار گرفته است.» شرکت‌کنندگان در این پرسشنامه «میزان سوددهی»، «نقدشوندگی» و «مطمئن و قانونی بودن» را به‌عنوان دلایل اصلی انتخاب خود اعلام کرده‌اند.

در میان انواع مختلف صندوق‌هایی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد انتخاب بیش از ۷۵ درصد از افراد سرمایه‌گذاری کردن در صندوق‌های درآمد ثابت است. حدود ۷۰ درصد از سرمایه‌گذاران صندوق‌های سهامی را ترجیح می‌دهند و ۵۰ درصد هم صندوق محبوب‌شان صندوق طلا است.

میزان پاسخ «بله» به پرسش «آیا خود را سرمایه‌گذار موفقی می‌دانید؟» در میان سرمایه‌گذاران بورس و بانک فقط ۵ درصد بوده است. ۳۵ درصد از این افراد به این پرسش «نه» گفته‌اند و ۶۰ درصد هم خودشان را «تا حدودی» موفق دانسته‌اند. این در حالی است که ۱۸ درصد از سرمایه‌گذاران در بازار مسکن پاسخ «بله» و ۶۱ درصدشان پاسخ «تا حدودی» را داده‌اند و فقط ۲۱ درصد از این سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند که سرمایه‌گذار موفقی نیستند.

سرمایه‌گذاران «رمزارزها» (با ۱۷ درصد)، «دلار و ارز» و «خودرو» (با ۱۶ درصد) دیگر سرمایه‌گذارانی هستند که سرمایه‌گذاری‌شان را موفق دانسته‌اند. کسانی که در «بورس و سهام»، «طلا» و «صندوق‌های درآمد ثابت» سرمایه‌گذاری کرده‌اند هم به میزان ۱۰ درصد خودشان را موفق دانسته‌اند.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.