کریدور جدید عراق؛ بای ایران های ترکیه!

مثبت نیوز – طرح کریدور «راه توسعه» یک پروژه زیرساختی عظیم است که با هدف اتصال بندر فاو در جنوب عراق به مرز ترکیه و در نهایت اروپا طراحی شده است. این کریدور شامل شبکه‌ای از راه‌آهن، بزرگراه، خطوط لوله نفت و گاز و تأسیسات لجستیکی است که از بصره آغاز و تا بندر مرسین ترکیه امتداد می‌یابد.

با رونمایی از راه‌گذر راه توسعه عراق، ترکیه و عراق کریدوری جدید برای اتصال به بازارهای اروپا در پیش روی خود می‌بینند  که می‌تواند چالش‌های جدی برای ایران به وجود آورد.

کریدور راه توسعه شامل ۱۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن و بزرگراه در خاک عراق است که از بندر فاو در خلیج‌فارس شروع شده و از شهرهای مهمی مانند بصره، بغداد، و موصل عبور می‌کند تا به مرز ترکیه در منطقه فیش‌خابور برسد. در ترکیه نیز ۳۲۰ کیلومتر بزرگراه و ۶۱۵ کیلومتر راه‌آهن برای اتصال به اروپا ساخته خواهد شد. این پروژه همچنین شامل خطوط لوله نفت و گاز، تونل‌ها، پل‌ها، و ایستگاه‌های لجستیکی است.

هزینه کل پروژه حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده و در سه مرحله اجرا می‌شود: فاز اول تا سال ۲۰۲۸، فاز دوم تا ۲۰۳۸، و فاز نهایی تا ۲۰۵۰.

این پروژه با همکاری عراق، ترکیه، قطر، و امارات متحده عربی پیش می‌رود. چین نیز به عنوان سرمایه‌گذار بالقوه مطرح شده است.

کاهش زمان حمل‌ونقل بین آسیا و اروپا به ۱۵ روز (در مقایسه با ۴۰ روز از طریق کانال سوئز)، تقویت تجارت منطقه‌ای، و ایجاد یک مسیر تجاری رقابتی جایگزین.

پیش‌بینی می‌شود این پروژه سالانه ۴ میلیارد دلار درآمد برای عراق ایجاد کند.

حدود ۱۰۰,۰۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم در عراق ایجاد خواهد شد.

این کریدور به عراق کمک می‌کند تا وابستگی خود به نفت را کاهش داده و به یک مرکز تجاری و ترانزیتی منطقه‌ای تبدیل شود.

توسعه بندر فاو و اتصال آن به شبکه ریلی و جاده‌ای، ظرفیت ترانزیت عراق را به ۳.۵ میلیون کانتینر و ۲۲ میلیون تن کالا در سال افزایش می‌دهد.

ترکیه با قرار گرفتن در مسیر این کریدور، به عنوان دروازه اصلی تجارت بین آسیا و اروپا تقویت می‌شود، به‌ویژه با توجه به حجم تجارت ۲۴ میلیارد دلاری با عراق.

این کریدور می‌تواند نفوذ ترکیه در عراق را افزایش داده و به کاهش نفوذ سیاسی و اقتصادی ایران در این کشور منجر شود، به‌ویژه با توجه به حمایت آمریکا از این پروژه.

کریدور راه توسعه به عنوان رقیبی برای کریدور شمال-جنوب ایران (که از هند به روسیه از طریق ایران می‌رسد) و کریدور شرق-غرب (جاده ابریشم) مطرح است، که می‌تواند ترانزیت کالا از ایران را کاهش دهد.

توسعه بندر فاو می‌تواند بنادر ایران مانند خرمشهر و چابهار را به حاشیه براند و حجم ترانزیت ایران را کاهش دهد.

 

mosbatnews

مقالات مرتبط

بحران ادامه دار سامسونگ

مثبت نیوز – رقابت شدید در بازار گوشی‌های هوشمند، کاهش سود تراشه‌های…

۱۷ تیر ۱۴۰۴

غذای اعتباری!

مثبت نیوز –  هنگام خرید آنلاین یک محصول آرایشی، یک جفت کفش…

۱۶ تیر ۱۴۰۴

شهرداری تهران پس از شکست قبلی باز هم وارد رقابت آنلاین شد

مثبت نیوز – شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی…

۱۶ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید