«کراکس» برانگیختن حس عشق و نفرت

مثبت نیوز – نکته جالب توجه اینجاست که کراکس در سال ۲۰۰۸ با یک رکود بزرگ مواجه شد. منتقدان آن را مد زودگذری نامیدند که عمرش به سر آمده بود. اما کراکس به جای پذیرش شکست، به حرف مشتریانش گوش داد. آن ها خط تولید را گسترش دادند و طرح‌‌‌های تازه‌‌‌ای معرفی کردند که توجه مخاطبان بیشتری را جلب کرد؛ از جمله کارکنان حوزه بهداشت و درمان. شیفت‌‌‌های طولانی بهترین فرصت برای شکوفایی کفشی بود که در عین راحتی بسیار مقاوم هم بود. یکی دیگر از عوامل برجسته بازگشت کراکس تاثیر شبکه‌‌‌های اجتماعی بود که ثابت کرد راحتی می‌تواند شیک باشد. نسل زد کراکس را پذیرفت و آن را تبدیل به نماد فردیت و راحتی کرد.

 

استراتژی بازاریابی کراکس پذیرش طراحی غیرمعمول کفش‌‌‌ها و تبدیل آن به نقطه قوت برند بوده است. کراکس با پذیرفتن ظاهر «زشت» کفش‌‌‌ها و همکاری با افراد مشهوری همچون جاستین بیبر و پست مالون، با ایجاد هیاهوی رسانه‌‌‌ای و استفاده از محتوای تولیدی کاربران به گسترش برندش ادامه داد. کراکس توانست با شناسایی بازارهای خاص مانند کادر درمان که به دنبال راحتی هستند و همچنین مصرف‌کنندگان مدگرا، دامنه مشتریانش را گسترش دهد. انعطاف‌‌‌پذیری در مقابل تغییرات ترندها، گسترش خطوط تولید و تمرکز بر تجربه کاربر از دیگر عوامل موفقیت آنها در بازار رقابتی است. همچنین، استفاده از محتوای تولیدی کاربران در رسانه‌‌‌های اجتماعی باعث افزایش تعامل و وفاداری نسبت به برند شده است.

در روز عرضه اولیه سهام شرکت «کراکس» این سوال در ذهن بسیاری افراد به وجود آمد که «چرا کسی باید چنین کفش زشتی را به پا کند؟» اما در کمال شگفتی، این برند مسیری را آغاز کرد که از یک ماهیت مسخره زشت تبدیل به یک نماد فرهنگی شد. موفقیت کراکس گواه قدرت نوآوری، بازاریابی هدفمند، گوش‏‏‌ شنوا داشتن و تاثیر شبکه‏‏‌های اجتماعی است. در خیلی از کشورها حالا کراکس را همه جا در پای مردم می‏‏‌بینید؛ در کافی‏‏‌شاپ و رستوران، باشگاه، فروشگاه، مطب دکتر و پیاده‏‏‌روی روزانه. به عنوان یک برند، کراکس که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده، الان در موقعیتی قرار گرفته که خیلی از برندهای معروف کفش آرزویش را دارند. درآمد شرکت در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۲.۳ میلیارد دلار رسید.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.