مثبت نیوز – 30 میلیون لیتر قاچاق سوخت از کشور صورت میگیرد.
این رقم بیش از رقم ناترازی فعلی بنزین و گازوئیل در کشور بوده و برآوردها نشان میدهد سالانه تا 7.5 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد میکند.
در حال حاضر حدود 15 درصد از بنزین و گازوئیل تولیدی در کشور قاچاق میشود که ارزش آن به حدود 75 درصد از سهم دولت از درآمدهای نفتی رسیده است. نکته جالب اینکه هماکنون سرجمع ناترازی بنزین و گازوئیل در کشور عددی کمتر از 30 میلیون لیتر در روز است.
قاچاقی که توسط نهادهای دولتی و شبهدولتی در کشور رقم میخورد.
در مردادماه امسال رئیس کل دادگستری کرمان از دستگیری 7 نفر از مسئولان و کارمندان شرکت نفت و اداره صنعت، معدن و تجارت در کرمان به اتهام اخذ رشوه و قاچاق سوخت خبر داد. طبق این خبر، 750 سکه و یک کیلو طلای آب شده از متهمان کشف شد و متهمان توانستند در سه سال بیش از 200 میلیون لیتر گازوئیل از کشور خارج کنند. در این مثال شاهد بودیم که 7 مسئول دولتی اقدام به قاچاق گازوئیل کردند، قاچاقی که با توجه به اختلاف قیمت گازوئیل در داخل و خارج از ایران، مجموعا بیش از 2000 میلیارد تومان سود به همراه داشته و سهم هر مدیر از این سود سالانه 100 میلیارد تومان محاسبه میشود.
روزانه قریب به 10 میلیون لیتر سوخت از استان هرمزگان قاچاق میشود. با وجود برخورد قاطع با سر شبکهها و توقیف هزاران دستگاه خودرو و صدها فروند شناور حامل سوخت، اما همچنان میلیونها لیتر گازوئیل معادل دهها هزار میلیارد تومان قاچاق میشود. وقتی یک جوان بیان میکند که روزانه میتواند 30 تا 50 میلیون تومان از راه قاچاق سوخت درآمد داشته باشد، قطعاً از شغلهای کارگری و ساختمانی یا اداری با حقوق ماهیانه 8 تا 10 میلیون تومان استقبال نمیکند و بسیاری از آمارهای بیکاری هرمزگان با واقعیت میدانی همخوانی ندارد». معاون مرزبانی استان هرمزگان افزود: «کل خودروهای مینیبوس یکی از استانهای مرکزی کشور در جادههای درون استانی حدود 200 دستگاه میباشد اما در یک روستای نوار مرزی هرمزگان بیش از 700 دستگاه مینیبوس در چرخه قاچاق سوخت هستند و در برخی از منازل بیش از 10 دستگاه خودرو برای فعالیت در امر قاچاق سوخت مستقر است.
اخیرا سفارت ایران در افغانستان نامه زده که برای تامین گازوئیل موردنیاز خود به ازای هر لیتر 51 هزار و 500 تومان هزینه میکند. قیمت گازوئیل در ایران لیتری 300 تومان است. خب شما به این شکاف قیمتی نگاه کنید. قطعا انحراف در مصرف گازوئیل رخ میدهد و در هر بخش مصرفکنندهای نیز این انحراف گازوئیل وجود دارد.» اما قاچاق سوخت ایران فقط به مقصد افغانستان نیست و دامنه آن به همه کشورهای همسایه کشیده شده است. به عنوان مثال پایگاه بیزینس رکوردر با استناد به گزارش آژانس اطلاعات داخلی پاکستان اعلام کرده که سالانه 2.81 میلیارد لیتر سوخت از ایران به پاکستان قاچاق میشود و 995 پمپبنزینِ پاکستانی سوخت قاچاقشده ایران را خرید و فروش میکنند. طبق ادعای این گزارش، حتی قاچاق سوخت در پاکستان نیز سازماندهیشده است و 90 مقام دولتی و 29 سیاستمدار پاکستانی در این موضوع نقش دارند. ارزش سوخت قاچاقشده از ایران به پاکستان 201 میلیون دلار برآورد میشود. در پاکستان 722 نفر در موضوع نقل و انتقالات پولی و حواله سوخت قاچاقی از ایران دخیلند که ایالت پنجاب با داشتن 205 محل مبادله حواله در جایگاه نخست در میان ایالتهای پاکستان قرار گرفته است.
کی از مبادی اصلی قاچاق گازوئیل در ایران، نیروگاهها هستند.
نیروگاهها 10 تا 15 درصد از سوختی که میگیرند را مستقیما قاچاق میکنند. البته طبق تقاضای نیروگاه به آنها سوخت تخصیص مییابد و برآورد ما این است که مجموعا ۲۵ درصد سوخت آنها قاچاق میشود.
طبق آمار وزارت نفت، روزانه حدود 28 میلیون لیتر گازوئیل به نیروگاهها تحویل داده میشود که طبق ادعای ستاد مبارزه با قاچاق کالا، میزان قاچاق گازوئیل از این واحدها روزانه 3 تا 7 میلیون لیتر برآورد میشود.
بخش اصلی و عمده قاچاق گازوئیل کشور مربوط به نیروگاهها و به میزان 1.5 میلیارد لیتر در سال است (حدود 4 میلیون لیتر در روز).