مثبت نیوز – کمدی، ترسناک و درام – عاشقانه (رازآلود) این آغاز تولیدات اختصاصی سه پلتفرم اصلی نمایش خانگی ایران است؛ نماوا «سالهای دور از خانه» را بهعنوان اولین اثر اختصاصیاش ساخت، فیلمنت «آنها» را در سال 1400 منتشر کرد و فیلیمو هم با «نهنگ آبی» تمام بیلبوردهای سطح شهر را مال خود کرد.
امسال پلتفرم جدیدی هم به این تیم سهنفره اضافه شده و همپا با فیلیمو یک درام – عاشقانه ساخت؛ «آبان» اولین اثر شیدا بهحساب میآید، اثری که سوای نقدهای مثبت و منفی مخاطب پیدا کرده و از مردم همراهی میگیرد؛، اما چطور؟ چه میشود که پلتفرم بانک گردشگری بیش از 500 هزار بار اشتراکش خریداری میشود، آن هم با یک اثر و تنها یکسال بعد از گرفتن مجوز از ساترا.
ماجرا از چه قرار است؟ این بازار است که تعیین میکند چطور یک پلتفرم زمین نخورد.
مالکان شیدا هم که بازی بازار را خوب بلدند و میدانند چطور ریسک نکنند. شیدا تلاش کرد در روزهای تبلیغات و پیش از پخش، آبان را با دو مؤلفه بشناساند: اول؛ محسن چاوشی، دوم؛ شهاب حسینی و سوم؛ چهره زنی مظلوم به نام آبان. این سه مؤلفه مشترک دقیقاً همانهایی هستند که «شهرزاد» هم در حوالی سال 94 با آنها تبلیغاتش را آغاز کرد. شیدا با آبان ریسک نکرد و قدم اول را محکم برداشت، تنها ریسک آبان استفاده از کارگردان و تیم نویسندگان ناشناخته بود.
سریال که آغاز میشود محورهای مدنظر پلتفرم کمکم به چشم میآیند: خیانت، غریزه و قدرت. دربرابر این سه مؤلفه، دختری به نام آبان قرار میگیرد که قرار است مظهر دانش، نبوغ و انسانیت باشد.
آبان از جهتی میخواهد 20 قسمتش را پر کند و تا رسیدن «بامداد خمار» (سریال بعدی شیدا) محتوایی روی پخش داشته باشد، از طرفی هم میخواهد 500 هزار اشتراک را نگه دارد و مخاطب اینستاگرامی و کمحوصله را نیز با خود همراه کند.
بهوضوح بگوییم شیدا و گروه مالی گردشگری در اولین اثرش دنبال چه چیزی بوده، کافی است نگاهی بیندازیم به شرکتی به همسایه شمال غربی کشورمان. هلدینگ دوغان شرکت مالک کانال دی است، کانال دی هم معروف به آب بستن در سریالها و ترکیهای سازی. از «فاطماگل» گرفته تا «عشق ممنوعه» ساخته این هلدینگ است و اگر کلیت سریالهایش را نگاهی بیندازید، انبوهسازی با سه مؤلفه خیانت، غریزه و قدرت، نقطه اشتراک تمام آثار این شبکه است. حالا همان منطق هلدینگ دوغان و شبکه دی به شیدا و نیز گروه مالی گردشگری رسیده است.