مثبت نیوز – هنگام خرید آنلاین یک محصول آرایشی، یک جفت کفش ورزشی جدید یا یک میز بازی برای کودکتان، در صفحه پرداخت با گزینه جدیدی روبرو میشوید: چرا هزینه را در چهار قسط در طول زمان پرداخت نکنید؟
مصرفکنندگان نسل Y و Z در چند سال اخیر با اشتیاق فراوان از خدمات «الان بخر، بعداً پرداخت کن»(BNPL) استقبال کردهاند. دلیل این جذابیت روشن است: برخلاف کارتهای اعتباری، اکثر طرحهای BNPL بهره ندارند، ضمانت نمی خواهد و عموماً بر امتیاز اعتباری شما تأثیر نمیگذارند.
در شبکههای اجتماعی، افراد از BNPL بهعنوان راهی برای خرید چیزهایی که میخواهند اما در لحظه پول نقدش را ندارند—یا شاید هرگز نخواهند داشت—یاد میکنند.
همه اینها کایلا اسکنلون را نگران کرده است. اسکنلون یک نویسنده و مفسر اقتصادی است که بیشتر به خاطر تحلیل مسائل اقتصادی در وبلاگ و ویدئوهایش در شبکههای اجتماعی شناخته میشود. او در ویدئویی که کمی پس از اعلام همکاری کلارنا و دوردش منتشر کرد، ظهور BNPL را نشانهای از «اقتصاد کنترل-تکانه-ضعیف» ما خواند.
راحتی و آنی بودن این سرویسها به گسترش اقتصاد سودجویی فریبکارانه منجر شود؛ دنیایی که در آن مردم پول خود را صرف چیزهایی میکنند که به آن نیاز ندارند و کاملاً در این چرخه گم میشوند.
در ادامه گزیدهای از گفتگوی اسکنلون با کینگ درباره خدمات BNPL، رابطه نسل Z با بدهی، و معنای مسئولیتپذیری مالی در اقتصاد امروز آمده است.