مثبت نیوز – مشتریان کاستکو تقریبا واله و شیدای قوانین بازگشت کالا هستند که در ظاهر سخاوتمندانه تعریف شده است و به آنها اجازه میدهد تقریباً هر کالایی را در هر زمان و به هر دلیلی مرجوع کنند!
کاستکو بر اساس مدل عضویتی فعالیت میکند، یعنی مشتریان برای خرید از فروشگاههای آن باید عضو شوند و حق عضویت سالانه پرداخت کنند تا بتوانند از طیف گسترده محصولات عرضهشده در کاستکو، از جمله مواد غذایی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، پوشاک، و حتی خدمات مالی و بیمهای استفاده کنند. استراتژی اصلی کاستکو، ارائه محصولات با قیمتهای بسیار پایین است.
کاستکو در سال 1983 در سیاتل، واشینگتن تأسیس شد و از آن زمان تاکنون با افتتاح صدها شعبه در سرتاسر جهان به یکی از بزرگترین خردهفروشان دنیا تبدیل شده است.
در فروشگاههای کاستکو، یک صف به نام صف ریترن یا بازگشت وجود دارد و آدمهای حاضر در آن را مشتریانی تشکیل میدهند که قصد دارند کالاهای خریداری شدهشان را مرجوع کنند.
طبق قوانین جدید پس دادن کالاهایی با عمر بالای 10 سال امکانپذیر نیست و البته برای آن هم جواب منطقی دارند و به مشتری میگویند کالا دیگر در سیستم موجود نیست.
اکثر کالاها بدون نیاز به ارائه دلیل خاصی قابل بازگشت هستند. حتی اگر کالا استفاده شده باشد، باز قابل بازگشت است. تنها برخی کالاها مانند محصولات الکترونیکی محدودیتهایی در بازگشت داشته باشند و کاستکو درخواست مرجوعی آنها را ظرف مدتی محدود مثل ۹۰ روز میپذیرد.
ارائه فاکتور خرید یا کارت عضویت کاستکو برای بازگشت کالا ضروری است. پس از تأیید درخواست مشتری، مبلغ خرید به صورت نقدی، اعتبار فروشگاه یا بازگشت به کارت اعتباری به مشتری بازگردانده میشود.
درآمد کاستکو در سال ۲۰۲۳، تنها از محل فروش حق عضویت به بیش از چهار میلیارد دلار رسید و در سال 2024، برآوردها از درآمد 6.2 میلیارد دلاری خبر میدهد.
کاستکو با استفاده از استراتژیهایی مانند فروشگاههای بزرگ و ساده، کاهش تبلیغات (چون مشتریان وفادار دارد) و تمرکز بر فروش عمده، هزینههای عملیاتی خود را به حداقل میرساند. حذف هزینه بستهبندی کالا شگرد دیگر کاستکو برای پایین آوردن هزینههاست و از آن طرف چرخش سریع کالاها به کاستکو کمک میکند تا هزینههای نگهداری موجودی را کاهش دهد.