شکافی بزرگ دنیای فناوری

مثبت نیوز – شکافی که در یک طرف آن تلگرام و شبکه ایکس قرار دارند و در سمت دیگر آن، متا و گوگل. شکاف بین راستگراهای ضدسیستم‌های کنترل‌کننده غربی با سرمایه‌دارهایی که آنقدر درآمد دارند که برای کسب پول بیشتر، انگیزه‌ای برای قرار گرفتن در مقابل دولت‌های خود ندارند.

 

فضای مجازی ما در حال‌حاضر در تسخیر سه گروه است: چینی‌ها، آزادی‌خواهان و قانون‌گرایان. منظور از چینی‌ها دو پلتفرم «تیک‌تاک» و «وی‌چت» است. با آن‌ها فعلا کاری نداریم. آزادی‌خواهان، دو پلتفرم «شبکه ایکس» و «تلگرام» را در دست دارند؛ پلتفرم‌هایی با نظام مالکیت یکسان.

ایلان ماسک، یک آمریکایی است و در سال‌های اخیر به جمهوری‌خواهان آمریکایی نزدیک شده که به آزادی سیاسی مطلق و البته اخلاق‌گرایی محافظه‌کارانه اعتقاد دارند. ماسک تلاش کرده، شبکه ایکس را به پلتفرمی برای آزادی سیاسی مطلق تبدیل کند ولی هنوز هم به برخی از سازمان‌های تروریستی شناخته‌شده (با استانداردهای غربی) اجازه ظهور و بروز نمی‌دهد ولی از آن طرف، برخلاف اعتقادات خود در حوزه جمعیت و خانواده، سیاست مربوط به هرزه‌نگاری توییتر را هم تغییر نداده و اشتراک‌گذاری محتواهای غیراخلاقی در این شبکه قانونی است.

(این یکی از موانع جدی عدم رفع‌فیلتر شبکه ایکس در ایران است). اما از آن سو دورف، اگرچه ظاهرا عقایدی سیاسی نزدیک به ایلان ماسک دارد (و مثلا با مجری راستگرا یعنی تاکر کارلسون مصاحبه می‌کند)؛ ولی تقریبا به هر سازمان سیاسی یا نظامی در جهان در شبکه خود تریبون داده و از آن سو کمی پیچ موضوعات غیراخلاقی را سفت‌تر گرفته است.

در برابر این گروه، قانون‌گرایان (باز هم برمبنای استانداردهای غربی) قرار دارند. گروه متا شامل «فیسبوک»، «واتساپ» و البته گوگل با موتور جست‌وجوی خود و نیز «یوتیوب»، بزرگ‌ترین سایت اشتراک‌گذاری محتوای ویدئویی در جهان. این گروه به شدت استانداردهای غربی را اعمال می‌کنند و در مورد مقابله با محتواهای سیاسی که نظام سیاسی غرب نمی‌پسندد، تا آنجا همراه هستند که حتی حساب‌های کاربری رئیس‌جمهور آمریکا را هم (پس از وقایع حمله به کنگره آمریکا) مسدود می‌کنند.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.