مثبت نیوز – ماجرا مربوط است به یکی از گفتوگوهای انبوه تولیدات تاکشوی چند سال اخیر؛ گفتوگوهایی که بیش از هر دوره دیگری تولید میشوند، بازخورد میگیرند و بر اساس بازخوردها خودشان را اصلاح میکنند و روی مؤلفههای وایرالشدگی متمرکز میشوند و دوباره بازخورد میگیرند.
برویم سراغ گفتوگوی مدنظر؛ الهام پاوهنژاد چند روز قبل مقابل کیوان کثیریانِ منتقد مینشیند و کثیریان یکی از سؤالاتش را که پیش از این از حامد بهداد هم پرسیده بود، تکرار میکند: «شما پس از ماجرای مهسا دیگر نمیخواستید کار کنید، درست است؟ چرا دوباره کار کردید؟»
بعد از پخش این مصاحبه، تعمداً یا سهواً همین بخش در رسانههای مختلف اجتماعی چرخید. به 24 ساعت نکشید که واکنشها آغاز شد و درست مانند ماجرای بهداد و دعوایش با فرخنژاد پس از همین برنامه و بعد از همین سؤال، واکنش از سمت هنرمندانی که خودشان را ذیل «آزادیخواهان» تعریف میکنند، آغاز شد. شقایق دهقان و هنگامه قاضیانی صحبتهای پاوهنژاد را در مقابل خط فکری خود دیدند و پیامهایی در صفحات مجازی خود منتشر کردند و به پاوهنژاد تاختند. اتفاقی که در نگاه اول یک دعوای ساده اینستاگرامی است اما با کمی عمیقتر شدن روی الفاظ، میتوان به نکات قابلتوجهی در این جدال رسانهای پی برد.
به ترندهای چند وقت اخیر فضای مجازی ایرانی نگاهی بیندازید؛ چه با شوخی و چه بیآن، رفتهایم در عصر لفظبازی. از یک طرف ایرج طهماسب جواب قیاسی را میدهد، جای دیگری ابوطالب و قیاسی دعوای صوری به راه میاندازند، فلان مجری تلویزیون مورد فحاشی عدهای از هواداران قرار میگیرد، فرخنژاد هر از چند گاهی لفظی میگوید تا مواجبش قطع نشود، خطیبی هم دو یا سه ماه یکبار کنایه را در دستور کار قرار میدهد تا از دایره ترندها خارج نشود. در حقیقت، مقیاس زمانی ترندشدگی در شبکههای اجتماعی، دعوا بر ثانیه است. طبیعی است که در چنین شرایطی، برخی علاقه داشته باشند با تفسیر کردن هرگونه کنایهای، خودشان را وارد جریانات ترندشدگی کنند.