درآمد ۵۸ هزار میلیاردی صداوسیما از فوتبال

مثبت نیوز – در سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه هشت‌هزار میلیارد تومان برای صداوسیما درنظر گرفت که در همان سال درآمدی که از پخش فوتبال و آگهی‌های تبلیغاتی بین نیمه‌ها به‌دست آورده، حدودا ۳۱ هزار میلیارد تومان بود، یعنی درآمد پخش فوتبال چهار برابر بودجه‌ای بود که این سازمان از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

 

طی سالی که گذشت مسئولان صداوسیما از بودجه تخصیصی دولت به‌خود انتقاد داشتند و تلاش کردند نسبت به سایر سازمان‌ها سهم بیشتری را به‌خود اختصاص دهند. درنهایت در سال ۱۴۰۳ بودجه در نظر گرفته‌ شده برای این سازمان ۲۴ هزار میلیارد تومان شد، یعنی بودجه صداوسیما در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ سه‌برابر شد.

صداوسیما در سال ۱۴۰۳ حدودا حداقل ۳۲ هزار میلیارد تومان و حداکثر ۵۸ هزار میلیارد از بازی‌های پخش زنده استقلال و پرسپولیس درآمد دارد، یعنی بیش از دوبرابر بودجه دریافتی در این سال. این آمار و ارقام تنها با در نظر گرفتن بازی‌های استقلال و پرسپولیس و بدون احتساب پخش بازی‌های فوتبال خارجی، بازی‌های تیم ملی، استانی و… است.

6 برنامه فوتبالی از شبکه سه پخش می‌شود، با جمع مبلغ هر ثانیه که ارقام متفاوتی دارند، درنهایت به هزینه تبلیغ حدود دومیلیارد تومانی می‌رسیم.

شبکه سه درطول یک‌سال برای ۱۹ برنامه غیرفوتبالی تبلیغ پخش کرده که درآمدش برای هر یک ثانیه مبلغی بیش از سه‌میلیارد بوده و برای ۶ برنامه فوتبالی حدود یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای هر ثانیه دریافت کرده، یعنی درآمد صداوسیما از تبلیغات و پخش فوتبال برای هر ثانیه، نصف درآمدش از تبلیغات ۱۹ برنامه غیرفوتبالی است.

طبق آمار به‌دست‌آمده میانگین تعرفه هر ثانیه تبلیغات شبکه سه 181,417,910 تومان است. میانگین تعرفه پخش فوتبال زنده برای هر ثانیه 327,011,250 است که این عدد با احتساب تورم ۳۰ درصدی در سال ۱۴۰۳ به ترتیب به ارقام 235، 843، 283 و 625، 114، 425 تومان می‌رسیم، یعنی اگر بخواهیم واضح‌تر به اعداد نگاه کنیم صداوسیما در سال 1403 برای هر ثانیه تبلیغ به‌طور میانگین 235 میلیون و برای پخش هر ثانیه فوتبال زنده 425 میلیون تومان درآمد کسب می‌کند.

امسال استقلال و پرسپولیس با احتساب بازی‌های لیگ نخبگان، جام حذفی و آسیا ۷۶ بازی دارند که از تلویزیون پخش زنده می‌شود. ۷۶ بازی را ضرب‌در ۳۰ دقیقه آگهی می‌کنیم، عدد ۱۳۷هزار ثانیه به‌دست می‌آید. حالا این عدد را ضرب‌در میانگین تعرفه‌های شبکه سه می‌کنیم و عددی حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان به‌دست می‌آید؛ با در نظر گرفتن درصد تورم در سال ۱۴۰۳ می‌شود رقمی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان، یعنی رقم به‌دست‌آمده حداقل درآمد صداوسیما از پخش زنده بازی‌های استقلال و پرسپولیس است.

برای این کار تعرفه پخش زنده فوتبال داخلی را هم درمجموع ثانیه‌های تبلیغات ضرب کردیم و به عدد حدودی ۵۸ هزار میلیارد تومان در سال 1403 رسیدیم، بله یعنی صداوسیما فقط از پخش بازی‌های همین دو تیم به این درآمد می‌رسد.

با در نظر گرفتن 30 درصد تورم در سال 1403 نسبت به سال 1402 حساب کردیم که صداوسیما 58 هزار میلیارد تومان از تبلیغات فوتبالی دو تیم استقلال و پرسپولیس در شبکه سه درآمد دارد. این رقم بدون در نظر گرفتن تخفیف برای تبلیغات است. ما تصمیم گرفتیم مبنای تخفیف را 90 درصد بگذاریم، یعنی فکر کنیم صداوسیما برای پخش تبلیغات بین فوتبال‌ها 90 درصد به سفارش‌دهندگان تخفیف می‌دهد. با احتساب این موضوع عدد به‌دست‌آمده پنج‌هزار و 800 میلیارد تومان است، یعنی تقریبا 10 برابر 500 میلیارد تومانی که در قانون بودجه تصویب شده است.

اردیبهشت‌ماه امسال بود که در گزارشی برای بررسی هزینه‌های تولید سریال در تلویزیون، با چند تهیه‌کننده سریال‌های تلویزیونی گفت‌وگو کردیم. یک تهیه‌کننده تلویزیونی که طی سال‌های اخیر چند پروژه جلوی دوربین برده، کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و 2.5 میلیارد تومان برای هر قسمت اعلام کرد و توضیح داد با وجود اینکه ممکن است برخی سریال‌ها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، ولی سالانه بسیاری از مجموعه‌ها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه و در ادامه به ارقام ۲ تا 2.5 میلیارد تومانی (به ازای هر قسمت) می‌رسند. اگر در نظر بگیریم تلویزیون با درآمد حداقل 32 هزار میلیارد تومانی از تبلیغات بازی‌های پخش زنده استقلال و پرسپولیس ، بخواهد یک سریال 30 قسمتی در رده الف بسازد، با احتساب دو میلیارد تومان برای هر قسمت، ساخت سریال 60 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، یعنی اگر صداوسیما بخواهد بودجه‌ای را که از تبلیغات بازی‌های پخش زنده استقلال و پرسپولیس به‌دست می‌آورد صرف سریال‌سازی کند، در یک‌سال می‌تواند 533 سریال 30 قسمتی تولید کند.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.