مثبت نیوز – سال 2013 در مراسمی سرمایهگذار یهودی و یکی از مهمترین چهرههای هالیوود و صنعت انیمیشن به کاخ سفید رفت و مدال ملی هنر ایالات متحده را از دست باراک اوباما گرفت.
کاتزنبرگ یکی از مهمترین سرمایهگذاران کمپین انتخاباتی اولین رئیسجمهور سیاهپوست آمریکا بود. 7 سال بعد از مراسم اهدای مدال و در آوریل 2020، کاتزنبرگ، کوییبی را راه انداخت، پلتفرم vod که میخواست باز استریمینگ جهانی را به چالش بکشد.
با نفوذی که درون محافل دموکرات داشت 1.75 میلیارد دلار سرمایه جمع کرد و نزدیک به یک میلیون مخاطب اشتراک این پلتفرم را خریداری کردند. مدیر اجرایی کییوبی چند هفته پس از افتتاح این مجموعه اعلام کرد نتفلیکس، هولو و دیزنی پلاس را اصلاً رقبای جدیای نمیداند و همین اظهار نظر یک سال بعد دستآویز خنده محافل پلتفرمهای مختلف شد.
کییوبی همان ابتدای 2021 به دلیل ورشکستگی فروخته شد به پلتفرم روکو. آن هم تنها با قیمتی کمتر از 1 دهم کل سرمایه اولیه. این اتفاق بدل شد به یکی از بدترین ورشکستگیهای صنعت سرگرمی جدید.
اما چرا کوییبی و کاتزنبرگ با سرمایهای 1.7 میلیارد دلار زمین خورد؟
سه ماه پس از تأسیس پلتفرم کاتزنبرگ، شرکت تحلیلی Sensor Tower اعلام کرد، کوییبی بنا بر دادههای میدانی یک میلیون مشترک اولیه خود را از دست داده و از آن تعداد فقط 72 هزار نفر حاضر به تمدید اشتراکشان شدهاند.
پس از این گزارش کوییبی به سرعت همه چیز را تکذیب و اعلام کرد، شرایط کاملاً تحت کنترل و اعداد و ارقام اعلامی تنها گمانهزنیهایی بیپایه و اساس است. کوییبی در تمام مدت حضورش بر بستر اینترنت، جز همان آمار اضافه شدن یک میلیون مشترک هیچ عدد و رقم دیگری را اعلام نکرد و روزنامهها و خبرگزاریهای آمریکایی هر چه زدند تا آمار بگیرند به در بسته خوردند. کوییبی هیچ علاقهای به شفافیت نداشت.